- Annonse -
HjemElbilerSuksessfull test av Audi RS Q e-tron

Suksessfull test av Audi RS Q e-tron

Audi har satt sammen en ny e-tron-utgave på rekordtid, og denne er intet mindre enn en helelektrisk Dakar-bil med en bensinmotor!

For Audi betyr kanskje den nye elbil-tiden noe litt ekstra. De styrer nemlig etter slagordet «forspranget ligger i teknikken», og skal de følge denne bokstavelig må de prøve ut nye løsninger.

- Annonse -

Og det gjør de nå med en meget spesiell elbil som også kan skilte med en TFSI bensinmotor, en modell kalt RS Q e-tron.

Både RS og e-tron lover jo bra, sportslig og elektrisk, og som vi vet betyr Q at dette også er en bil med en litt høyere bakkeklaring ‒ en SUV.

Men denne har ikke et tall bak Q-benevnelsen, slik som for eksempel den nye Q4 e-tron. Det betyr en spesialutgave i samme bane som Volkswagen ID. R, denne lynraske helelektriske racerbilen som var et lite testlaboratorium før ID.3 og ID.4 ble rullet ut.

ID. R var en rendyrket racerbil, mens RS Q e-tron er en rallybil. Mer eksakt en høyreist Dakar-bil som ser litt annerledes ut enn for eksempel den kommende Q4 e-tron.

- Annonse -

Audi viste den fram i forrige måned, og det er altså en ren elbil når det kommer til drivverket ‒ men Audis RS-gjeng har altså også montert inn en bensinmotor.

Det betyr en elmotor foran og en bak, og en TFSI-motor som rett og slett skal brukes til å lade opp batteriet. For dette er en bil som skal benyttes under Dakar-rallyet neste år, og der står ikke ladestasjonene akkurat tett i tett ‒ og de kan heller søle bort dyrbare minutter på ladestopper.

Dakar som varer i to uker byr nemlig på etapper som er på hele 800 kilometer.

Den effektive TFSI-motoren er hentet fra DTM-serien, mens det elektriske drivverket er løftet fra formel E som deltar i årets verdensmesterskap i den elektriske søsterserien til formel 1.

- Annonse -

Det er faktisk en tredje elektrisk motor-generator i RS Q e-tron også, og denne brukes til å omdanne energi som fyller opp batteriet i bilen.

Audi sier at batteripakken totalt veier rundt 370 kilo, og denne har en kapasitet på rundt 50 kWh.

RS Q e-tron er utviklet på under ett år, og har nå gjennomgått den første skikkelige testen i forkant av rallyet som er under fem måneder unna.

Og til testen i Aragon i Spania hadde Audi Sport like godt hentet alle tre stjerneførerne, som i tur og orden fikk prøvd bilen. Først ut var Stéphane Peterhansel, 14 ganger vinner av Dakar, deretter svenske Mattias Ekström som blant annet har vunnet rallycross-VM, og til slutt legenden Carlos Sainz, to ganger vinner av rally-VM.

‒ For en første test under de riktige forholdene for bilen, er jeg veldig glad for hvordan bilen oppfører seg allerede nå, sier Carlos Sainz.

‒ Jeg fikk en god følelse med en gang. Selvfølgelig må det gjøre finjusteringer, men utgangspunktet er bra.

I utkanten av byen Zaragoza ventet grusveier på opp mot 17 kilometer, og Audi kan fortelle at RS Q e-tron oppnådde en toppfart på 180 km/t. I tillegg fikk de testet ut det viktige kjølesystemet, for kvikksølvet krøp helt opp til 34 grader i skyggen.

Audi har til nå klokket inn rundt 1.700 kilometer under røffe forhold, og neste test blir under «ordentlige» Dakar-forhold.

I september setter de nemlig kurs for sanddynene, og da skal nok den nye Dakar-bilen få kjørt seg skikkelig.

Her er bildene fra den første testen:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her