Suksessfull test av Audi RS Q e-tron

Audi har satt sammen en ny e-tron-utgave på rekordtid, og denne er intet mindre enn en helelektrisk Dakar-bil med en bensinmotor!


For Audi betyr kanskje den nye elbil-tiden noe litt ekstra. De styrer nemlig etter slagordet «forspranget ligger i teknikken», og skal de følge denne bokstavelig må de prøve ut nye løsninger.

Og det gjør de nå med en meget spesiell elbil som også kan skilte med en TFSI bensinmotor, en modell kalt RS Q e-tron.

Både RS og e-tron lover jo bra, sportslig og elektrisk, og som vi vet betyr Q at dette også er en bil med en litt høyere bakkeklaring ‒ en SUV.

Men denne har ikke et tall bak Q-benevnelsen, slik som for eksempel den nye Q4 e-tron. Det betyr en spesialutgave i samme bane som Volkswagen ID. R, denne lynraske helelektriske racerbilen som var et lite testlaboratorium før ID.3 og ID.4 ble rullet ut.

ID. R var en rendyrket racerbil, mens RS Q e-tron er en rallybil. Mer eksakt en høyreist Dakar-bil som ser litt annerledes ut enn for eksempel den kommende Q4 e-tron.

Audi viste den fram i forrige måned, og det er altså en ren elbil når det kommer til drivverket ‒ men Audis RS-gjeng har altså også montert inn en bensinmotor.

Det betyr en elmotor foran og en bak, og en TFSI-motor som rett og slett skal brukes til å lade opp batteriet. For dette er en bil som skal benyttes under Dakar-rallyet neste år, og der står ikke ladestasjonene akkurat tett i tett ‒ og de kan heller søle bort dyrbare minutter på ladestopper.

Dakar som varer i to uker byr nemlig på etapper som er på hele 800 kilometer.

Den effektive TFSI-motoren er hentet fra DTM-serien, mens det elektriske drivverket er løftet fra formel E som deltar i årets verdensmesterskap i den elektriske søsterserien til formel 1.

Det er faktisk en tredje elektrisk motor-generator i RS Q e-tron også, og denne brukes til å omdanne energi som fyller opp batteriet i bilen.

Audi sier at batteripakken totalt veier rundt 370 kilo, og denne har en kapasitet på rundt 50 kWh.

RS Q e-tron er utviklet på under ett år, og har nå gjennomgått den første skikkelige testen i forkant av rallyet som er under fem måneder unna.

Og til testen i Aragon i Spania hadde Audi Sport like godt hentet alle tre stjerneførerne, som i tur og orden fikk prøvd bilen. Først ut var Stéphane Peterhansel, 14 ganger vinner av Dakar, deretter svenske Mattias Ekström som blant annet har vunnet rallycross-VM, og til slutt legenden Carlos Sainz, to ganger vinner av rally-VM.

‒ For en første test under de riktige forholdene for bilen, er jeg veldig glad for hvordan bilen oppfører seg allerede nå, sier Carlos Sainz.

‒ Jeg fikk en god følelse med en gang. Selvfølgelig må det gjøre finjusteringer, men utgangspunktet er bra.

I utkanten av byen Zaragoza ventet grusveier på opp mot 17 kilometer, og Audi kan fortelle at RS Q e-tron oppnådde en toppfart på 180 km/t. I tillegg fikk de testet ut det viktige kjølesystemet, for kvikksølvet krøp helt opp til 34 grader i skyggen.

Audi har til nå klokket inn rundt 1.700 kilometer under røffe forhold, og neste test blir under «ordentlige» Dakar-forhold.

I september setter de nemlig kurs for sanddynene, og da skal nok den nye Dakar-bilen få kjørt seg skikkelig.

Her er bildene fra den første testen:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter