Julaften kom sent i år. For sjekk hva Subaru nå har gjort.
Spoler vi tilbake til 2003 så finner vi det desiderte høydepunktet i norsk motorsport, og faktisk et av de største øyeblikkene innen norsk idrettshistorie.
Subaru trakk seg ut av WRC i 2008, og den blågule Imprezaen har med årene blitt et fjernt minne.
Men den japanske produsenten har selvsagt ikke glemt gullperioden i WRC, og banker nå til med litt av en forsinket julegave ‒ nemlig en blågul racingutgave.
En som sender minnene rett tilbake til Solbergs storhetstid i rally.
Det er den amerikanske motorsportdelen til Subaru som nå slår til med en aldri så liten stor hyllest til Solberg og de gylne tidene, og skal bruke den til å konkurrere både i rally og rallycross, skal forsøke seg på rekorder, kjøre andre terrengløp og generelt vise den fram for det amerikanske publikummet.
Fansen setter garantert pris på den hyllesten, så nå kan de vel kjøre løpet helt ut og like godt melde seg på WRC-sirkuset også. Vel, det kommer nok ikke til å skje.
Før vi viser noen flere bilder av 2019-modellen til Subaru avslutter vi med en litt artig og til nå ukjent historie fra den dagen Solberg ble verdensmester i Wales.
Jeg var selv på plass i Cardiff sammen med en rekke andre norske journalister, og vi ventet alle spent i målområdet. Ingen av oss fikk inn noen mellomtider, så vi ante ikke hvordan Solberg lå an under den avsluttende prøven kjørt utenfor Cardiff.
Poenget var at Solberg kjempet en intens kamp mot en helt fersk jypling kalt Sébastien Loeb, og nordmannen måtte slå denne litt ukjente franskmannen for å bli verdensmester.
Det eneste vi norske journalister visste var at bilene startet med to minutters mellomrom, og vi startet stoppeklokka da Loeb kom i mål til ledelse.
Sekundene tikket veldig fort, og uroen bredte seg raskt i den norske kolonien.
«Fan, han klarer det ikke. Det er ikke mulig. Hva i alle dager har skjedd?».
Det gikk faktisk rundt to minutter før den blågule bilen dukket opp, og da var det ytterligere litt under ett minutt til han faktisk passerte målstreken.
Der og da innså vi nesten nederlaget.
«Det er kjørt. Fan».
Men det ingen av oss hadde fått med seg var på grunn av at fartsprøven ble vist direkte på TV hadde arrangørene utvidet startintervallen, slik at Solberg faktisk startet tre minutter bak Loeb.
Så mens de 670.000 norske TV-titterne hadde full kontroll på at Solberg faktisk ble verdensmester, trodde alle de norske journalistene som var på plass i Wales det motsatte.
«Mr. Hollywood» hadde selvsagt full kontroll, ble klokket inn fire tiendeler foran Loeb på etapppen og vant rallyet med 41,2 sekunder. Og VM med ett fattig poeng.
Det skjønte den nokså bleke gjengen med norske journalister da Solberg i kjent stil spratt jublende ut av døra rett etter målpassering.
Da kunne vi også slippe jubelen løs.
Her er flere bilder av hyllestversjonen:
Følg bil24 på Facebook
- Les også: Dette kjøremonsteret blir gatelovlig
- Les også: Inn i hampen for en bil!
- Les også: Gratulerer og god bedring, «Schumi»