Det er faktisk en ny Alfa-hann på tur. Tonale er en SUV som også blir den første modellen fra det italienske merket med en elektrifisert drivlinje, for dette er en hybrid som byr på en 160 hk sterk bensinmotor og en 55 Nm sterk elmotor.
Men Alfa Romeo har selvsagt ikke glemt sine nåværende modeller, og gir nå både Stelvio og Giulia en aldri så liten makeover.
-->
Alfa melder at begge modellene får en ny front med Full LED Adaptive Matrix-frontlykter og helt ny «Trilobo»-grill, og dette er grep som tar disse to nærmere sin nye søster i familien ‒ nevnte Tonale.
Og den kommende SUV-modellen inspirer de to eldre søstrene på flere områder.
Både Stelvio og Giulia får nye tilkoblingsmuligheter og ikke minst nye og digitale instrumenter, og det kjente teleskopiske instrumentdesignet er nå skjermbasert.
Ikke minst er det en viktig ting som nå finner veien til de to bilene, nemlig såkalte OTA ‒ trådløse «Over the Air»-oppdateringer som kan gjøre bilen litt bedre og nyere med tiden.
Noe annet som nå brer seg i bilindustrien er dette som kryptisk nok er kalt for NFT-teknologi, noe som står for like kryptiske Non-Fungible-Token. Dette er en teknologi som er basert på krypterte blokkjeder, og denne kan lagre informasjon om bilen som er umulig å manipulere.
Dette er viktig når for eksempel bilen selges videre, og man kan dermed se historikk som kilometerstand, tidligere feil og serviceintervaller som det ikke er mulig å tukle med.
Nytt av året er også «My Remote», en funksjon som åpner for å låse/låse opp bilen med smarttelefon eller en smartklokke.
Importør Stellantis Norge understreker at klassiske Alfa-egenskaper fortsatt er på plass både når det kommer til motor, styring og vektfordeling. Så de oppgraderte modellene skal stå for både sportslighet og kjøreglede, noe som jo er viktig for et merke som også er på plass i Formel 1.
Bilene med bakhjulsdrift har for eksempel en Limited Slip Diffrential som bør sørge for en morsom kjøreopplevelse, mens de med firehjulsdrift har et Q4 4x4-oppsett hvor bilen i all hovedsak går med bakhjulsdrift ‒ men som ved behov kan sende 50 prosent av kraften til forhjulene.
Vekt er viktig for de mer sportslige bilene, og det er en utstrakt bruk av lette materialer som aluminium og karbon ‒ for eksempel er drivakselen laget av karbon.
Slik ser de to nye utgavene ut, med Stelvio øverst og Giulia nederst. Lengre ned finner du mange flere bilder av begge bilene.
‒ Det er lite som kan måle seg med Alfa Romeo når det kommer til arv, kjøreglede og merkevare! slår Lise Prydz Aarstrand, direktør for Alfa Romeo hos Bertel O. Steen, fast.
‒ Giulia og Stelvio representerer dagens Alfa Romeo, men merket vil, i likhet med resten av merkene i Stellantis, gjennomgå en full elektrifisering. Vi ser fram til å gjøre dette ikoniske merket relevant på det norske markedet.
Det finnes en rekke versjoner av bilene, som like godt starter med Super, som kan oppgraderes til en sportsligere Sprint Pack. Ti er den elegante av dem, som på sin side kan oppdateres til Veloce. Og med de nye oppdateringer kommer det også en Competizione ‒ som jo høres veldig lovende ut og som kommer i en ny farge som heter Moon Light Grey.
Stellantis opplyser at bilene som kommer til Norge har motorer med 210 hestekrefter (diesel) og 280 hestekrefter (bensin) som er koblet til en 8-trinns automatgirkasse fra ZF, og at Giulia og Stelvio Quadrifoglio kommer andre halvår i 2023 ‒ akkurat tidsnok til 100-årsjubileumet for firkløveren kalt Quadrifoglio.
Her er bilder av nye Alfa Romeo Stelvio:
Og her er den nye Alfa Romeo Giulia:
Les også: