Det tsjekkiske merket er sponsor av ishockey-VM, som torsdag
var kommet til kvartfinalene. Det ble feiret med en regelrett slippfest ‒ fire store
nyheter:
- Oppdatert versjon av flaggskipet Superb
- Introduserte Superb iV: Ny plug-in hybrid med 55 km rekkevidde
- Introduserte Citigoe iV – Skodas første helelektriske bil
- Splitter nye Superb Scout: Ny spesialmodell godt tilpasset norske forhold
Maier. ‒ To modeller starter det hele: Vår første helelektriske bil, Citigoe iV, og Superb iV, vår første ladbare hybrid, legger han til. La oss ta de fire nyhetene punkt for punkt, og se bilder av alle. Oppgradert Superb Nordmenn har for lengst fått opp øynene for Skoda, mye på grunn
av Superb. Denne er nå i sin 3. generasjon som ble introdusert i 2015, og mer
enn én million slike ruller nå rundt på veiene. Folkefavoritten blir nå ny i form av et oppdatert interiør,
litt skarpere design og mer teknologi.
med hovedlysene kalt Full LED Matrix, og den får også en ny grill, nye støtfangere
og en chrome-list mellom LED-baklysene. På grunn av nye støtfangere vokser også modellen ørlite,
sedanen med 8 mm til 4.869 mm og stasjonsvognen med 6 mm til 4.862 mm. På innsiden oppgraderes den med en flere av funksjonen kalt
Simply Clever, eksempelvis en ny og større «Phone Box» med trådløs lading og
trådløs antennetilkobling. Infotaiment-systemene oppgraderes også, og nå blir digitalt
dashbord også tilgjengelig. Av ny teknologi nevnes blant annet Predictive Cruise Control
og Side Assist som fungerer på avstander opptil 70 meter. Ladbar hybrid kalt Superb iV
modellene, og det er kanskje ikke så rart at de skiller ut e-bilene. For Skoda
skal satse hele 2 milliarder euro de neste fem årene på e-mobilitet, noe som
skal resultere i mer enn 10 elektrifiserte modeller i den nye iV-familien. Flaggskipet får nå en smak av dette med modellversjonen som bare
heter iV. Superb blir tilgjengelig med tre bensinmotorer og tre
dieselmotorer fra 120 til 272 hestekrefter, og på toppen av dette en hybrid i den
nye Superb iV. Denne er nemlig en ladbar hybrid som kombinerer en 156 hk 1.4-liters
TSI bensinmotor med en 85 kW elektrisk motor, og den maksimale systemeffekten
blir på 218 hk. Batteriet på 13 kWh som åpner for en elektrisk rekkevidde på
55 kilometer, og et CO2-utslipp på under 40 g/km. Batteriet er plassert under gulvet, og går dermed ikke altfor
hardt utover bagasjerommet ‒ som i stasjonsvognen er på gode 510 liter. Denne versjonen kan raskt bli en vinner. Skodas første elbil
kalt Citigoe iV Den tsjekkiske produsenten som hører hjemme i Volkswagen-gruppen
lanserer nå også sin første elbil. Ikke overraskende blir det den urbane
modellen Citigo, som nå får en e som siste bokstav i navnet. Skoda har valgt å skrive navnet Citigoᵉ iV, og blir en kompakt
elbil som er 3.597 mm lang og 1.645 mm bred. Citigoe får et batteri på 36,8 kWh, og har en oppgitt rekkevidde
på 265 kilometer. Batteriet kan lades fra 0 til 80 prosent på en time med 40 kW
hurtiglader, mens med en 7,2 kW veggmontert ladeboks blir ladetiden til 80
prosent på litt over fire timer. Elmotoren yter 82 hk, greit nok med åpenbart ikke noen el-racer. 0 til 100 km/t går på 12,5 sekunder, mens toppfarten er på 130 km/t. Kanskje det viktigste er forbikjøringer, og Skoda opplyser
at en typisk forbikjøringsakselerasjon fra 60 til 100 km/h gjøres på 7,6
sekunder. Skoda skiller denne fra Citigo med å lakkere grillen i bilen
farge og med en ny frontstøtfanger, og bilen kommer med tåkelys og LED-kjørelys
som standard og et revidert interiør. Scout nå også til
flaggskipet Skoda pleier å lage noen terrenglignende versjoner av utvalgte
modeller, og disse blir kalt Scout. De byr blant annet på Karoq Scout, Kodiaq
Scout og Octavia Scout. Og nå også Superb Scout. Den får en pakke Skoda kaller «RoughRoad», og byr på beskyttelsesplater
under og øker bakkeklaringen med 15 mm. Dette får igjen støtte av en «Off-Road»-modus og «Dynamic
Chassis Control», som begge blir tilgjengelig som ekstrautstyr. Som de andre Scout-modellene får også denne et røffere ytre,
med blant annet støtfangere foran og bak, og plastbeskyttere over hjulbuene,
kanalene og nedre del av dørene. Scout-versjonen kommer kun med de sterkeste motorene som
Superb byr på, enten en 2.0 TDI med 190 hk og 400 Nm eller bensinutgaven 2.0
TSI med 272 hk og 350 Nm. Citigoe først i køen Det var altså fire store nyheter fra Skoda, som åpenbart går
en veldig travel tid i møte. – Citigo i elektrisk utgave er den første bilen ut, og allerede i juni åpner vi også reservasjonsløsningen for Skoda Vision iV, sier Skoda-sjef Bernhard Maier. ‒ I tillegg er vi veldige glade for få norgesbilen Superb som
ladbar hybrid med 55 kilometers elektrisk rekkevidde etter WLTP-standarden.
Dette er en bil som er skapt for norske forhold, med klasseledende
plassutnyttelse, smarte løsninger, dynamisk og attraktivt design, samt et
særdeles konkurransedyktig prispunkt. Vi gleder oss veldig, og 2019 blir et
spennende år, sier Meiner. Les også:
- Denne har en robot som advarer medtrafikantene
- Cupras første modell er en sterk SUV
- Nå har Oslo selvkjørende busser