Det er store forskjeller på hvor mye sykkelhjelmene beskytter, viser tester. (Foto: Trygg Trafikk)

Store forskjeller på sykkelhjelmer

Det er store variasjoner på beskyttelsen som sykkelhjelmer gir, og nå krever Trygg Trafikk og Tryg Forsikring strengere krav.


Da Trygg Trafikk gjennomførte det de selv kaller for verdens den mest omfattende testen noensinne av sykkelhjelmer for barn i det norske markedet i fjor, var det skuffende resultater. For kun 5 av de 13 hjelmene fikk 5 stjerner, noe som tilsier under 20 prosent risiko for hjernerystelse.

I år har de testet 13 hjelmer for voksne over hos RISE Research Institutes of Sweden, og igjen ble det nedslående resultater. Kun to hjelmer fikk 5 stjerner, mens dobbelt så mange fikk skuffende 2 stjerner.

Utfordringen er at sykkelhjelmer i dag kun må rette seg etter en standard som kalles CE, og her er det krav rettet kun mot rette støt. Men faller man på sykkel og slår hodet, er sjansen for at det skjer på skrått ganske stor.

Trygg Trafikk og Tryg Forsikring mener at kravene også må inkluderer skrå støt, og mer spesifikt CE-standarden EN 1078 eller EN 1080.

‒ Skrå støt er mer representativt for en ekte sykkelulykke, og risikoen for hodeskader er størst dersom du blir utsatt for et skrått støt med rotasjonskraft, sier kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Ann-Helen Hansen.

‒ Sykkelhjelm er den viktigste beskyttelsen syklister har for å unngå alvorlige hodeskader i en ulykke, og det er store forskjeller mellom sykkelhjelmer, både når det gjelder pris og hvordan de beskytter ved et fall, understreker hun.

Viktige Mips

Her er det en løsning som er kalt Mips som er viktig. Denne har et 2-lagssystem som gir en ekstra beskyttelse for hjernen når det oppstår rotasjonskrefter, og dette er ikke noe nytt. Løsningen har faktisk eksistert i over 25 år, uten at veldig mange har fått akkurat det med seg.

For da Trygg Trafikk og Tryg Forsikring fikk Yougov til å gjennomføre en undersøkelse rundt Mips, visste ikke 9 av 10 hva dette var for noe. Altså kun 1 av 10 hadde fått med seg Mips-løsningen.

‒ Vi i Trygg Trafikk har anbefalt Mips-hjelmer i mange år, men vi ser at det er veldig få som vet hva det er, sier Hansen.

‒ Mips er en rotasjonbeskyttelse, som absorberer mye av rotasjonsenergien når du treffer bakken, dette er energi som ellers ville blitt overført til hjernen. At hjelmen har rotasjonsbeskyttelse kan være avgjørende ved et fall.

I motsetning til nye biler som i de aller fleste tilfellene får 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstester, var det heller unntaket da Trygg Trafikk og Tryg Forsikring testet sykkelhjelmene. Alle de som scoret best hadde for øvrig Mips-systemet.

‒ Vi vet at det er stor forskjell på hvor godt en sykkelhjelm beskytter. Det har derfor vært viktig for oss å teste de mest vanlige hjelmene i Norge med og uten Mips, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.

‒ Testene viser at Mips tar opp en stor del av energien fra sammenstøtet, det fører til at du får mindre belastningen på hjernen. Vi anbefaler alle å kjøpe og ikke minst bruke hjelm med Mips, slår han fast.

Det er store forskjeller på hvor mye sykkelhjelmene beskytter, viser tester. (Foto: Trygg Trafikk)

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Nyheter Forbruker