Da Trygg Trafikk gjennomførte det de selv kaller for verdens den mest omfattende testen noensinne av sykkelhjelmer for barn i det norske markedet i fjor, var det skuffende resultater. For kun 5 av de 13 hjelmene fikk 5 stjerner, noe som tilsier under 20 prosent risiko for hjernerystelse.
I år har de testet 13 hjelmer for voksne over hos RISE Research Institutes of Sweden, og igjen ble det nedslående resultater. Kun to hjelmer fikk 5 stjerner, mens dobbelt så mange fikk skuffende 2 stjerner. Utfordringen er at sykkelhjelmer i dag kun må rette seg etter en standard som kalles CE, og her er det krav rettet kun mot rette støt. Men faller man på sykkel og slår hodet, er sjansen for at det skjer på skrått ganske stor. Trygg Trafikk og Tryg Forsikring mener at kravene også må inkluderer skrå støt, og mer spesifikt CE-standarden EN 1078 eller EN 1080. ‒ Skrå støt er mer representativt for en ekte sykkelulykke, og risikoen for hodeskader er størst dersom du blir utsatt for et skrått støt med rotasjonskraft, sier kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Ann-Helen Hansen. ‒ Sykkelhjelm er den viktigste beskyttelsen syklister har for å unngå alvorlige hodeskader i en ulykke, og det er store forskjeller mellom sykkelhjelmer, både når det gjelder pris og hvordan de beskytter ved et fall, understreker hun. Viktige Mips Her er det en løsning som er kalt Mips som er viktig. Denne har et 2-lagssystem som gir en ekstra beskyttelse for hjernen når det oppstår rotasjonskrefter, og dette er ikke noe nytt. Løsningen har faktisk eksistert i over 25 år, uten at veldig mange har fått akkurat det med seg. For da Trygg Trafikk og Tryg Forsikring fikk Yougov til å gjennomføre en undersøkelse rundt Mips, visste ikke 9 av 10 hva dette var for noe. Altså kun 1 av 10 hadde fått med seg Mips-løsningen.