Stolleken for F1-sjefene

Som serien «Drive to Survive» har vist oss ‒ alt kan skje i Formel 1. Noe som den ferske kjedereaksjonen i direktørstolene helt klart viser.


Over i fotballverden er vi vant til at sjefene, de såkalte managerne, får fyken titt og ofte. En av de aller største fotballklubbene, Manchester United, har for eksempel hatt åtte stykker innom sjefsstolen på bare 10 år, noe som også inkluderer vikarer. Før det hadde de de to managere i løpet av en periode på 32 år, så det er absolutt en ny tid.

Nå smitter trenden over til Formel 1-sirkuset, for det er nettopp det F1 nå mer og mer framstår som. Et sirkus uten like, og sjefene, eller managerne om du vil, fører an.

For et par uker startet det som nå har blitt til litt av en julesyssel i direktørkontorene, nemlig stolleken. Da ga Ferrari sin sjef, Mattia Binotto, fyken. Han hadde da vært sjef hos Scuderia siden starten av 2019.

Så var tiden kommet til Williams og deres sjef, Jost Capito.

Laget er, i likhet med Manchester United, i amerikansk eie, og de var langt fra happy med 2022-sesongen. Williams, grunnlagt av legenden Frank Williams tilbake i 1977, har ni VM-titler for lag, men hadde nå rykket ned om det hadde vært noe slikt i F1.

Laget endte nemlig dønn sist med klar margin, og klarte kun å ta 8 små poeng i løpet av 22 VM-runder. Den beste plasseringen var 9. plass som de klarte tre ganger, så de har helt klart en jobb å gjøre.

Den skal ikke Jost Capito ta fatt på, for han har nå fått sparken. Det er ikke klart hvem som skal ta over den synkende skuta.

Over hos Alfa Romeo gikk det langt bedre, og laget endte på 6. plass i lagmesterskapet. Men de mister sjefen sin, for Fred Vasseur har nå forlatt sjefsstolen. Han skal nemlig innta det åpne sjefskontoret til Ferrari.

Men det stopper ikke der.

Andreas Seidl over hos McLaren, laget som var 5. best i 2022, har også forlatt sin post. Han har funnet veien til Sauber. Det er laget som skal bli til Audi i 2026, og som nå heter Alfa Romeo, ja, laget som mistet sin sjef til Ferrari.

McLaren har gjort det enkelt og forfremmet fra egne rekker, og funnet en som nesten heter det samme som den forrige sjefen, Andrea Stella. Italieneren har lang fartstid fra Ferrari, hvor han blant annet har erfaring som ingeniør for selveste Michael Schumacher. Det bør i det minste love godt!

Så F1-sirkuset har nå blitt et tivoli hvor karusellen har nådd toppfart rett før jul, iallfall når det kommer til direktørene.

For over hos førerne har det vært langt fra den samme dominoeffekten, og store lag som Red Bull, Ferrari og Mercedes har beholdt sin to førsteførere.

Det har også Alfa Romeo, mens resten av teamene har byttet ut en av sine førere.

Alpine har mistet Fernando Alonso, som er erstattet av Pierre Gasly. Daniel Ricciardo har forlatt McLaren og blitt erstattet av nykommer Oscar Piastri.

Alonso har erstattet pensjonerte Sebastian Vettel over hos Aston Martin, mens Mick Schumacher er droppet av Haas til fordel Nico Hulkenberg.

Over hos AlphaTauri har Nyck de Vries, også den en nykommer, erstattet Gasly som altså har gått til den franske laget Alpine, mens den tredje nykommeren, Logan Sargeant, blir ny lagkamerat med Alex Albon og erstatter dermed Nicholas Latifi i Williams-laget.

Vi får tro at de fleste brikkene nå er ferdigflyttet og julefreden senker seg også over F1-sirkuset, for det er altså ikke så veldig lenge til det hele braker løs med en ny sesong.

2023-sesongen starter i Bahrain allerede første helga i mars, mens det hele avsluttes med en runde i Abu Dhabi siste helga i november.

Innen da sitter er det helt sikkert flere sjåfører og lagsjefer og lurer på hva de skal finne på i 2024, for som alle som har sett «Drive to Survive» vet ‒ ting er lite uforutsigbart i dagens Formel 1.

Og stolleken, ja, den har kommet for å bli.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport