Stellantis-gruppen tilbyr en rekke varebilmodeller i K9-serien, og flere av disse strekker seg helt tilbake til 1996. Nå er det klart for 4. generasjon, og de kommer både med tradisjonelt drivverk og som rene el-varebiler.
Oppgraderte K9 består av Opel Combo, Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Fiat Doblo, og kvartetten får seg altså et løft for å være klar for framtiden.
Det betyr et nytt infotainment og nye kjøreassistenter, hvor førstnevnte blant annet får en ny dataløsning i bunn som bør løfte både responsen og selve grafikkvisningen.
Og ja, det baner vei for både trådløs Apple CarPlay og Android Auto, så her skal alle med.
Også selve sikkerheten får et løft med noe som kalles Dynamic Surround Vision, og dette skal gi økt sikt og sikkerhet ved manøvrering. Her er det også opptil 18 avanserte førerassistansesystemer, og ting som vi kjenner fra personbilene er på plass ‒ som filskifteassistanse, skiltgjenkjenning, automatisk nødbrems med radar og kamera og avansert sidekollisjonsvarsling.
Når det gjelder de elektriske versjonene er det en drivlinje med et nytt 50 kWh batteri, og det er også en ny varmepumpe samt en elmotor med 100 kW/136 hk med en toppfart på 130 km/t.
Det åpner også for en rekkevidde på 330 kilometer, samt lading med maks effekt på 100 kW.
Stellantis Norge sier at de har satt en startpris på 325.500 kroner pluss moms for dieselversjonen og rett over 400.000 for de elektriske modellene. Dieselversjonen fås med en motor som byr på enten 100 hk eller 130 hk.
‒ Med nye K9 priset og i salg, har vi nå oppgradert alle de tre varebilklassene med mer moderne utstyr til glede for kundene, sier Roy Erik Johnsen, direktør for nyttekjøretøy i Stellantis hos importøren Bertel O. Steen.
‒ Uansett om de velger Citroën, Fiat Professional, Opel eller Peugeot, vil de finne en arbeidsplass som passer deres behov og preferanser.
Selv om firerbanden er satt sammen på samme plattform, er det flere forskjeller mellom de som skal ta vare på merkevareidentiteten. Det er blant annet fire forskjellige fronter, og Opel blir for eksempel den første modellen i klassen med blendingsfrie Intelli-Lux LED Matrix frontlys.
Citroën har satt inn sine prisbelønte komfortseter inn i Berlingo, Fiat Professional har løsninger som skal gjøre arbeidshverdagen enklere og Peugeot kan lokke med sin i-Cockpit og den lett gjenkjennelige lyssignatur i fronten.
Det er også to forskjellige lengder, og mens for eksempel Citroën Berlingo og Peugeot Partner er L1 med totallengde på 4,40 meter og lastekapasitet på opptil 3,8 kubikkmeter, byr ë-Berlingo og E-Partner på L2-lengde på 4,75 meter med opptil 4,4 kubikkmeter lasterom.
Både diesel og eldrift kan trekke tilhenger på opptil 750 kilo.
Stellantis Norge opplyser at salget har startet, så de nye varebilene bør ikke være altfor langt unna.