Stellantis er i ferd med å sluttføre testene rundt e-fuel. (Fotos: Stellantis)

Stellantis åpner for e-fuel på «alle» bilene

Det store konsernet Stellantis hevder at e-fuel har potensiale til å spare 400 millioner tonn CO2-utslipp i Europa fra 2025 til 2050.


Vi skal over til utslippsfri transport, men der ligger det også et par ganske store utfordringer. Den ene er hvordan man skal lage elbilene mer miljøvennlig, altså dempe karbonavtrykket fra vugge til grav. For ja, det går ganske mye CO2 i luften også i forbindelse med en elbil.

Og for det andre så kan man ikke bare parkere de eksosbilene som allerede finnes, så om disse skal bli mer miljøvennlige i årene som kommer så må man finne løsninger som gjør de nettopp det.

I overgangen til at veiene blir fylt opp av nullutslippsbiler kan e-fuel spille en viktig rolle, for dette som riktignok er energikrevende å lage vil dempe utslippene ganske betraktelig. Dette drivstoffet er også kalt elektrodrivstoff her i Norge, og produseres ved hjelp av karbonfangst og grønt hydrogen fra bærekraftige energikilder.

Stellantis sier at dette er en del av verktøykassen som er tilgjengelig nå som de og andre bilprodusenter skal redusere karbonutslipp og bekjempe klimaendringer, og fungerer som en «drop-in erstatning syntetisk drivstoff laget av fanget atmosfærisk CO2 og fornybar energi».

Den store fordelen med e-fuel er at de fleste av dagens moderne forbrenningsmotorer takler det, noe Stellantis er i ferd med å bekrefte.

Det amerikanske konsernet består av hele 16 merker, inkludert ganske store som Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Opel og Peugeot. Om motorene til de fleste av disse takler e-fuel, kan det betyr ganske så mange sparte tonn CO2-utslipp.

Stellantis melder nå at det er i sluttfasen av testingen av 28 motorer som totalt teller 28 millioner motorer her i Europa bygd siden 2014 (Euro 6). Dette inkluderer motorer mellom 2014 og fram til 2029, og er både bensinmotorer og dieselmotor.

Hvorfor 2029? Jo, i 2030 skal Stellantis kun selge elbiler her i Europa, så da stanser de også produksjonen av nye forbrenningsmotorer.

Testene de nå er i ferd med å avslutte inkluderer faktiske utslipp ut av eksosrøret, startbarhet, motorkraft, pålitelighet, oljefortynning, drivstofftank, drivstoffledninger og filtre, så her har de tenkt på det aller meste.

Stellantis sier at e-fuel vil tilby kunder med forbrenningsbiler (ICE) et enkelt og rimelig alternativ til å dekarbonisere bilene sine uten å måtte bytte ut kjøretøyet, oppgradere drivstoffsystemet til motoren eller vente på et nytt infrastrukturnettverk.

‒ Vi dobler kampen mot global oppvarming ved å teste karbonnøytralt drivstoff som en komplementær løsning til vår helhetlige dekarboniserings-tilnærming. Mens vi er standhaftige i å utføre vår aggressive elektrifiseringsstrategi, må vi også finne smarte alternativer for å håndtere CO2-utslippene for de 1,3 milliarder eksisterende ICE-bilene, sier Stellantis-sjef Carlos Tavares.

‒ Ved å jobbe for å sikre at våre Stellantis-motorer er e-fuel-vennlige, tar vi sikte på å gi kundene våre enda et verktøy i kampen mot global oppvarming og et som kan ha en nesten umiddelbar innvirkning. Det er også en annen handling vi tar som er godt i tråd med vår forpliktelse om å være karbonnøytral innen 2038.

Gruppen hevder at bruk av e-fuel i de opptil 28 millioner kjøretøyene i Stellantis-flåten har et potensial til å redusere opptil 400 millioner tonn CO2-utslipp i Europa fra 2025 til 2050, og at man kan produsere e-fuel på plasser som har mye grønn kraft og ikke kun på dagens tradisjonelle produksjonssteder. Slik som i Norge.

Faktisk har Norwegian akkurat annonsert at de går i partnerskap med Norsk e-Fuel for å bygge verdens første fullskala e-fuel-anlegg i Mosjøen, og dette anlegget har som mål å produsere bærekraftig flydrivstoff (SAF).

Stellantis skal inn mot 2025 investerer mer enn 30 milliarder euro for elektrifisering og programvare for elbiler, og ser som de andre store produsentene også på andre løsninger som skal dempe karbonavtrykket.

Selskapets langsiktige strategiske plan kalt «Dare Forward 2030» har som mål å halvere CO2 innen 2030 målt mot 2021-utslippene, og til slutt skal de bli karbonnøytrale i 2038.

De viktigste målene fram mot dette er altså at de kun skal selge elbiler fra 2030, og over i USA og rundt lette lastebiler skal halvparten av disse være elbiler innen utgangen av dette tiåret.

Les også:

Les mer om:

Nyheter