Elon Musk har riktignok droppet den aller verste versjonen av nye Tesla Model S, men en «vanlig» Plaid bør være nok for de aller fleste. Nå starter leveringene i USA.
Det er svære greier når Tesla har noe nytt på gang rundt Model S, for dette er bilen som pløyde veien for elbiler som et reelt alternativ til tradisjonelle biler da den kom tilbake i 2012.
Grunnen var at den så bra ut med sine aerodynamiske linjer, kunne skilte med ny teknologi og førerassistenter samt en rekkevidde som tippet 300 kilometer ‒ og et særdeles sportslig drivverk med nærmere 400 hestekrefter.
-->
Men det tok ikke lang tid før dette ikke var godt nok, så Tesla dundret på med stadig nye utgaver som hevet listen gang på gang.
Ikke bare har de for lengst passert både 400 og 500 hk, men i dag kan en Tesla Model S på sitt villeste skilte med nærmere 800 hk og en akselerasjon man kun finner blant de svindyre hyperbilene ‒ 0-100 km/t på 2,4 sekunder.
Og ja, vi snakker faktisk om en familievennlig sedan her!
Nå er det klart for nye versjoner av den viktige modellen, og kommende Model S Long Range kan skilte med en oppgitt rekkevidde på 663 kilometer og 0-100 km/t på vanvittige 3,2 sekunder. Toppfarten er ikke ille den heller, nemlig 249 km/t.
Man skulle kanskje tro at dette var nok, selv for Tesla-folket, men det er det ikke.
For Tesla har også på gang det Elon Musk sier er verdens raskeste produksjonsbil, og det har han mest sannsynlig helt rett i.
For utgaven kalt Model S Plaid med en ekstra motor (3 mot 2 for den vanlige) skal ifølge Tesla-sjefen klare 0-60 mph (96,6 km/t) på under 2 sekunder, noe som ikke en gang den ultraraske Porsche 918 Spyder klarer. Den gjør øvelsen på 2,1 sekunder, mens en hyperbil som Bugatti Chiron klarer denne sprintøvelsen på 2,4 sekunder.
Ifølge Musk er altså Plaid-utgaven nærmere et halv sekund raskere enn en Chiron, så dette blir en så ekstrem vill utgave at man ikke bør ha en altfor tung høyrefot når man kjører den.
Men denne skulle også få sin storesøster i en utgave kalt Plaid+, som skulle barbere ytterligere tiendedeler av sprinttiden. Men nå har selv Tesla innsett at nok er nok, så Musk har annonsert at Tesla dropper denne utgaven.
«Plaid+ er kansellert. Ikke nødvendig, ettersom Plaid er like bra», skrev han på Twitter for noen dager siden.
For de fartsglade er Model S Plaid en gave fra oven, for her blir det altså mulig å få tak i en bil som holder tritt med formel 1-bilene opp til 100 km/t‒ til en pris som er 1/30-del av det en Chiron koster.
Verdens raskeste bil starter nemlig på 1,2 millioner kroner, og ganger du dette med 30 ender du opp på 36 millioner kroner ‒ sånn cirka det du må betale for å få en Chiron på norske skilt.
Nå har også en Model S Plaid et annet ess i ermet også, for selv om det ekstreme drivverket spiser litt av rekkevidden er den fortsatt oppgitt til hele 628 kilometer ‒ helt i toppsiktet av dagens elbiler.
Problemet med nye Teslaer er at de har en tendens til å bli forsinket, men nå kan det amerikanske merke melde at de trommer sammen til et arrangement hvor de første kundeleveringene starter 10. juni, altså på torsdag.
Tesla har selvsagt også oppgardert alle de andre tingene rundt Model S foruten drivverket, så her er det både et litt nyere ytre, indre og nye løsninger og teknologi.
Her i Norge viser Teslas nettside at leveringene av den nye Model S Long Range som starter på 829.900 kroner starter i 1. kvartal neste år, og hyggelig nok viser nettsiden også at Plaid-versjonen også har samme startkvartal når det kommer til leveringer.
Så se opp, Lewis Hamilton!
Les også: