Foto: Morten Brakestad

Stadig flere bruker berøringsskjermene

Berøringsskjermene er i ferd med å ta over i bilene, noe som fører til at enda flere førere tar blikket fra trafikken.


Vi skal ikke mange tiår tilbake før det eneste digitale stort sett var et lydanlegg som også kunne vise radiokanalen, men utover 1980-tallet kom de første skjermene som også viste annet innhold.

Det skulle dog gå et par tiår før berøringsskjermene begynte å komme for fullt, ja, på samme tid som også mobilene fikk slike skjermer.

-->
I dag finner du ikke en ny bil uten slike skjermer, og ofte går det også utover populære fysiske knapper som for eksempel den til å justere klimaanlegget enkelt.

En fersk undersøkelse gjennomført av Kantar på vegne av Trygg Trafikk og forsikringsselskapet Fremtind viser at infotainmentet nå oftest blir brukt til å slå på eller skifte radiokanal, justere klimaanlegget og søke opp musikk.

Og det blir stadig vanligere å bruke skjermen for å løse vanlige biloppgaver under kjøring.

– Mens det er forbudt å bruke mobiltelefon under kjøring, er det ingen forbud mot å bruke skjermen i bilen, sier Christoffer Solstad Steen, pressesjef i Trygg Trafikk.

‒ Det er kanskje et lite paradoks, men selv om det er lov er det ikke nødvendigvis lurt. Alle som kjører bil har et ansvar for å være aktsomme i trafikken, da må man konsentrere seg om bilkjøringen og trafikken, og ikke skjermen.

I undersøkelsen svarer 72 prosent at de bruker skjermen til å sette på eller bytte radiokanal, og dette er den klart mest populære funksjonen.

Som en god nummer to følger det å justere klimaanlegget (55 prosent), og andre ting som ofte gjøres via touchskjermen er å søke opp eller slå et nummer (39 prosent), skrive inn adresse på navigasjonen (36 prosent) og søke opp musikk (34 prosent).

– Skjermer i bil har kommet for å bli, problemet er at bruk av skjermen krever at fører tar blikket bort fra veien og trafikken, sier Steen.

‒ Kun to sekunder skal til for at risikoen for en kollisjon dobler seg. Å søke opp kontakter eller skrive inn navigasjonsadresse er begge aktiviteter som krever at du tar blikket bort fra veien over flere sekunder. Det beste er å gjøre innstillinger på skjermen mens bilen står i ro eller ved å bruke stemmekontroll.

Veldig mange i undersøkelsen mener da også at det er et problem at de tar øynene fra trafikken for å finne fram på berøringsskjermen, noe 62 prosent mener.

– Det er fritt frem å bruke all funksjonalitet på skjermen under kjøring, og mye av skjermens funksjonalitet er knyttet til ren underholdning, sier Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger i Fremtind.

‒ Vi anbefaler å holde blikket på veien og unngå å bruke skjermen under kjøring så langt det lar seg gjøre.

Videre sier 71 prosent at de må ta blikket vekk fra veien for å navigere riktig i berøringsskjermen.

– Det er uheldig at nesten tre av fire tvinges til å se bort fra veien, sier Hofstad-Nielsen.

‒ Trafikkbildet endrer seg raskt, og derfor er det viktig å fokusere på bilkjøringen. Vi ser at antall bilskader øker, og tror at en av hovedårsakene er uoppmerksomhet bak rattet. Mange skader og uhell kunne nok vært unngått hvis vi konsentrerte oss bedre om kjøringen, og ikke om skjermen.

Så gjør dette som på bildet under viser når bilen står parkert:

Les også:

Debatt