Nordmenn er generelt flinke til å sikre barna i bilen. (Foto: Morten Brakestad, Trygg Trafikk)

Fortsatt mange som ikke sikrer barna

De aller fleste er flinke til å sikre de minste i bilen, men Statens vegvesen må fortsatt bøtelegge bilister som slurver med dette.


Vi er nå inne i ferietiden med mange familier ute på veiene, og i tillegg til at bilene må være i god og sikker stand og riktig pakket skal de på innsiden være godt sikret. Og nordmenn er generelt veldig flinke til akkurat det.

‒ Norge er nylig kåret til det mest trafikksikre landet i Europa, og når det kommer til barna er vi spesielt flinke til å sikre dem, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes.

-->
‒ Men fortsatt er det noen som ikke sikrer barna riktig og forsvarlig i bilen, og det er alvorlig. Barna er det kjæreste vi har, og det er sjåførens ansvar å ta vare på dem i trafikken.

I løpet av årets første seks måneder har 24 førere blitt anmeldt, så mest sannsynlig er det hver eneste dag biler ute i trafikken med usikret barn. Og det til tross for at moderne biler sier klart ifra om sikkerhetsbeltet ikke er i bruk.  

‒ Vi ser at enkelte aktivt unngår å bruke sikkerhetsbeltet i bilen. Det er helt uforståelig, og viser at våre kontroller fortsatt er viktige, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel.

Sikkerhetsbeltet er en livredder, og ulykkesanalysene til Vegvesenet viser at rundt 1 av 3 av de som omkommer i bil ikke har benyttet dette eller brukt det feil.

‒ De aller fleste vi kontrollerer bruker bilbelte, men 1.037 gebyr for manglende bruk er likevel altfor mange. Mange som kjører uten sikkerhetsbelte på blir heller aldri tatt, sier Wigdel.

En annen og enda litt mer synlig livredder er bruk av hjelm når man er på moped eller motorsykkel, og Vegvesenet sier at det er svært sjeldent at de bøtelegger folk for dette.

Men de legger til at de vet at det også kjøres uten hjelm, og understreker at både hjelm og sikkerhetsbeltet er effektive hjelpemidler for å redusere antall drepte og hardt i trafikken.

Boten for manglede bruk av sikkerhetsbelte lyder på 1.500 kroner.

‒ Selv om de fleste bruker sikkerhetsbeltet, er det likevel skuffende at såpass mange ikke bruker det, særlig når vi vet at det kan være forskjellen på liv og død om ulykken er ute, avslutter Wigdel.

Det modere 3-punkts sikkerhetsbelte av V-typen runder 65 år i sommer, og ble oppfunnet av svenske Nils Bohlin hos Volvo og gjort tilgjengelig som et åpent patent slik at andre merker fritt kunne benytte løsningen.

De første bilene som ble utstyrt med denne livredderen var Volvo PV544 og Volvo Amazon, og den aller første bilen, en PV544, rullet inn til en svensk forhandler 13. august 1959.

Les også:

Hva tenker du