Hyundai Ioniq 5 N har nå gjennomgått iskalde tester i Nord-Sverige. (Fotos: Hyundai)

Sportslige Ioniq 5 N gjennom ekstreme tester

Årets bil i verden 2022, Hyundais Ioniq 5, får snart en langt sprekere søster. Og denne brøytet seg nylig fram i Arjeplog.


Som flere andre ser Hyundai motorsporten som en perfekt plattform til å utvikle biler, og har blant annet vært på plass i rally-VM siden 2014. Det har også ført til en helt ny type vanlige gatebiler, nemlig N-versjonene av de vanlige utgavene.

Den aller første slike var en Hyundai i30 N tilbake i 2017, og siden har de plusset på med en rekke modeller ‒ inkludert en Kona N.

-->
Hyundai satser også tungt på elbiler, og har nå på gang en Ioniq 6 som skal rulle i hjulsporene til den suksessrike Ioniq 5. Men det er ikke alt, for den aller første N-utgaven av de rene elbilmodellene nærmer seg også.

Det blir selvsagt en Ioniq 5 N, og denne har nå gjennomførte noen iskalde tester i Arjeplog med temperaturer helt ned mot -30 grader. Testanlegget i Nord-Sverige åpner også for å få testet grepet på svært glatte underlag, noe som kan være en utfordring for en så sprek elbil som Ioniq 5 N.

Nå vet vi ikke sikkert hvor mange hestekrefter Ioniq 5 N faktisk får, men det er grunn til å vente seg en elbil som iallfall passerer 500 hk med grei klaring ‒ kanskje til og med 600 hk.

Det skal blant annet to elmotorer sørge for, og firehjulsdrift som arver egenskaper fra rallybilene bør i tillegg sørge for et godt grep på norsk vinterunderlag.

Det har altså Hyundai testet nylig.

‒ Bilene våre er finslipt gjennom svingene på Nürburgring, og på samme måte er de finslipt gjennom de isdekte svingene i Arjeplog. Alt for å gi de beste ytelsene under ekstreme kjøreforhold, sier toppsjef for Hyundai N og Motorsport i Hyundai Motor Company, Till Wartenberg.

‒ Vi er stolte av å kunne vise fram en Ioniq 5 N som treffer på våre strenge ytelseskriterier, og som vil sikre Hyundai N suksess som vår første helelektriske N-modell.

I likhet med søsteren er også N-versjonen satt sammen på E-GMP-plattformen til Hyundai-gruppen, men blir altså tunet for enda mer kjøreglede av N-gjengen.

Den sportslige utgaven høster blant annet erfaringene fra konseptbilen RN22e som Hyundai N presenterte i fjor, en prototype som de selv refererer til som et «rullende laboratorium».

‒ Racerbilen Veloster N ETCR har vært en spydspiss i vår elektrifisering, og gjennom RN22e skapte vi en bro fra motorsport til vanlige veier for vår avanserte teknologi, sier Albert Biermann, som er ledende teknisk rådgiver for Hyundai Motor Group.

‒ Nå er tiden kommet for å dele alt dette med våre høyt aktede kunder, og jeg er overbevist om at Ioniq 5 N vil levere. Vi har nå fått testet og vist fram bilens egenskaper under veldig utfordrende forhold i Arjeplog.

Ioniq 5 N skal ikke bare være rask rett fram, men også beherske svinger som en ekte sportsbil. Den er blant annet utstyrt med noe kalt for N Drift Optimizer, som skal distribuere momentet foran og bak, kurven til dreiemomentet, stivheten i fjæringene, rattmotstand og e-LSD-systemet (electronic-Limited Slip Differential), forklarer Hyundai.

Som navnet hinter er dette perfekt for drifting, og Hyundai sier at nesten alle uavhengig av nivået kan sladde gjennom denne funksjonen.

Hyundai forklarer også at e-LSD spesifikt tunet for Ioniq 5 N overvåker hvert hjul, og dermed vet bilen når et bestemt hjul trenger mer dreiemoment og gir dermed maksimalt veigrep enten man er på racerbane eller på glattisen.

Bilen kan også by på noe som er kalt N Torque Distribution som er optimalisert for forskjellige kjøremoduser. Her kan føreren selv velge hvor mye dreiemoment som skal sendes til for- og bakhjulene, og sammen med e-LSD åpner dette for at kraft kan distribueres individuelt til alle fire hjul.

Det betyr i klartekst at systemet lynraskt skal reagere på endringer i hjulet, og dermed overføre den riktige kraften som gir det aller beste grepet og dermed også framdriften på snøen.

Resultatet av dette kan vi se i en kort video fra Hyundai som viser Ioniq 5 N sammen med en Hyundai i20 N WRC rallybil, og her er det faktisk ikke så veldig store forskjeller mellom de to bilene.

Hyundai Ioniq 5 N nærmer seg altså, og skal være på plass allerede til sommeren ‒ mer bestemt skal den globale debuten gjennomføre i juli. Selve lanseringen er ventet å skje i løpet av 2. halvdel av året.

Fram til da får vi helt sikkert få mer informasjon om den langt raskere og sterkere søsteren til Ioniq 5, som vi nå vet bør være en ganske så perfekt vinterbil her i Norge.

For som bildene under viser, har Hyundai jobbet hardt med å få grepet best mulig også på snødekte vinterveier i Nord-Sverige.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter