Støvet har såvidt lagt seg etter at Ferrari presenterte en ny utgave, en ny spesialversjon av 296 GTB kalt 296 Speciale.
Denne løfter marktrykket med 20 prosent, og ikke minst er den ytterligere slanket slik at bilen med 880 hk flytter seg enda litt raskere.
Men Ferrari er ikke redd for å komme med en spesialutgave av spesialutgaven, så ja, dobbelt spesiell. For det har de nå gjort.
Da forrige helgs Le Mans ble flagget i gang var det Ferrari som var favroitter, for de hadde vunnet løpet to ganger på rad. Og det gikk jo ganske greit, for det ble Ferrari som vant løpet foran Porsche og nok en Ferrari på 3. plass.
Men det var ikke bare Le Mans-biler den steilende hesten hadde dratt med seg, for de hadde også en ny bil signert Tailor Made-programmet. Denne heter Piloti Ferrari 296 Speciale, og her er det verd å bite seg merke i det første navnet.
Dette er nemlig en pilotutgave som skal hedre Ferraris klientførere. Så ja, denne er laget for å gå fort rundt en racerbane.

Circuit de la Sarthe var dermed et passende sted å vise den fram, og ja, den er også inspirert av 499P, Le Mans-vinneren i 2023 og 2024. Og nå altså også i 2025.
Piloti Ferrari 296 Speciale blir mulig å få i fire forskjellige racinginspirerte farger, Rosso Scuderia, Blu Tour De France, Nero Daytona og Argento Nürburgring.
Dette eksemplaret har en utvendig lakkering inspirert av nettopp 499P som vant i 2023, en rød og gul sak, og lakkert i Giallo Modena, har en håndmalt WEC-logo, det italienske flagget på støtfangeren foran og et tilpassbart nummer valgt av kunden.
51 er for øvrig startnummeret til Ferrari-bilen som vant løpet i 2023, året da Ferrari returnerte til langdistansekjøring og Le Mans selv rundet 100 år.

På innsiden har bilen racingseter trukket i termoformet svart Alcantara, med innlegg laget av det samme brannsikre stoffet som brukes til de offisielle førerdraktene. Ferrari sier at hver detalj kan tilpasses, for vi snakker jo om skreddersydde biler her.
Det bør heller ikke stå på kreftene.
296 Speciale er nemlig noe så uvanlig som en ladbar Ferrari, og mer eksakt en ladehybrid med en twinturbo V6 og en elektrisk motor. Totalt leverer altså drivverket 880 hk.
Elektrisk rekkevidde? Vel, kanskje ikke veldig imponerende 25 kilometer.
Her er det også flere komponenter som er løftet fra Formel 1, mens en 8-trinns DCT-girkasse er optimalisert for å maksimere elektrisk dreiemoment samt å gjøre girskift enda raskere og mer engasjerende.
I tillegg til at vekten er ytterligere redusert sammenlignet med 296 GTB, er også chassiet tunet mer for banekjølring.
Dette er faktisk en ganske kompakt Ferrari, for den måler 4,63 meter i lengden, og matcvekten er helt nede i 1.410 kilo. Det gir 1,60 kilo per hestekreft.
Å, ytelsene?
- Toppfart: >330 km/t
- 0–100 km/t: 2,8 sekunder
- 0–200 km/t: 7,0 sekunder
- 200-0 km/t: 106 meter
- Rundetid Fiorano: 1:19,000 minutt.
Det bør altså gå greit under for piloti-førerne i en 296 Speciale, dog ikke helt på samme nivå som 499 P som veier akkurat over tonnet. Men så er det jo ikke mange som holder følge med den triple Le Mans-vinneren.
Her er flere bilder av spesialutgaven av 296 Speciale:
Les også: