Støvet har såvidt lagt seg etter at Ferrari presenterte en ny utgave, en ny spesialversjon av 296 GTB kalt 296 Speciale.
Denne løfter marktrykket med 20 prosent, og ikke minst er den ytterligere slanket slik at bilen med 880 hk flytter seg enda litt raskere.
Circuit de la Sarthe var dermed et passende sted å vise den fram, og ja, den er også inspirert av 499P, Le Mans-vinneren i 2023 og 2024. Og nå altså også i 2025.
Piloti Ferrari 296 Speciale blir mulig å få i fire forskjellige racinginspirerte farger, Rosso Scuderia, Blu Tour De France, Nero Daytona og Argento Nürburgring.
På innsiden har bilen racingseter trukket i termoformet svart Alcantara, med innlegg laget av det samme brannsikre stoffet som brukes til de offisielle førerdraktene. Ferrari sier at hver detalj kan tilpasses, for vi snakker jo om skreddersydde biler her.
Det bør heller ikke stå på kreftene.
296 Speciale er nemlig noe så uvanlig som en ladbar Ferrari, og mer eksakt en ladehybrid med en twinturbo V6 og en elektrisk motor. Totalt leverer altså drivverket 880 hk.
- Toppfart: >330 km/t
- 0–100 km/t: 2,8 sekunder
- 0–200 km/t: 7,0 sekunder
- 200-0 km/t: 106 meter
- Rundetid Fiorano: 1:19,000 minutt.
Les også:
- Ingen Tesla-skam å spore i Skandinavia
- Sjekk denne utgaven av Skoda Enyaq
- BMW’s elbilrevolusjon nærmer seg