Et halvt år etter at Skoda hadde premiere på den knapt 4,5 meter lange Elroq som gjennom 85x-versjonen åpner for rekkevidder opp til 560 kilometer, er det duket for en enda mer spennende variant.
For selv om x-utgaven har to elmotorer er Elroq RS den aller mest sportslige utgaven, og her yter de to motorene 250 kW/340 hk og klarer 0-100 km/t på 5,4 sekunder. Dette er Skodas kjappeste serieproduserte bil, mens toppfarten er satt til 180 km/t.
Tsjekkerne har selvsagt også tatt utvendige grep som de alltid gjør med de mer sportslige RS-versjonene, og dette inkluderer sorte lister, takrails, panser- og bakluke-bokstaver og sidespeilkapper. Både foran og bak har fangerne den RS-karakteristiske fullbredde reflektorstripen, og det er nye 21-tommers Aero-lettmetallfelger kun laget for Skoda Elroq RS.
Som vanlig åpner Skoda for denne i den velkjente RS-fargen Mamba Green, og her er det også mørke ruter og LED Matrix-lykter i standardpakken.
Rent kjøremessig kommer Skoda Elroq RS med et sportsunderstell senket 15 mm foran og 10 mm bak, og sammen med et nytt styringsoppsett skal dette skape en mer sporty kjørefølelse. Det er også en spesiell trekkmodus skreddersydd for firehjulsdriften.
Det er også mulig å få Elroq RS med et DCC-adaptivt understell skreddersydd for den litt mer kompakte elbilen.
Les også: