Sony og Honda skal lage elbiler sammen

De to japanske gigantene skal danne et felles selskap, og den første elbilen skal etter planen være til salgs i 2025.


Du hever kanskje øyenbrynene over at Sony nå skal lage biler? Selskapet er best kjent for sine elektroniske produkter, men står på langt flere bein en forbruker-teknologi og dataspill.

De er blant annet en stor aktør både innen musikk og film, og er åpenbart ikke redde for å prøve ut nye markeder.

Det viste de helt klart tilbake i 2020.

Under den store teknologimessen kalt CES i Las Vegas hadde de nemlig tatt med seg et produkt på fire hjul. Ja, en bil.

Mer eksakt var det en supermoderne elbil kalt Vision-S som store bilaktører som Magna Steyr og Bosch hadde hjulpet til med å utvikle.

Men selv om Sony er eksperter innen viktige bilområder når det kommer til ting som teknologi, skjermer, kameraer, batterier og digitale løsninger, er det å lage en bil en så diger oppgave at de trenger en bilmerke-partner. De har nemlig ikke lyst til å masseprodusere bilene selv.

Og siden CES-messen har de lett etter en slik, og nå har de endelig funnet den de mener er riktig ‒ Honda.

‒ Sonys formål er å «fylle verden med følelser gjennom kraften til kreativitet og teknologi», sier Kenichiro Yoshida, styreformann, president og administrerende direktør for Sony-gruppen.

‒ Gjennom denne alliansen med Honda, som har akkumulert omfattende global erfaring og prestasjoner i bilindustrien over mange år og fortsetter å gjøre revolusjonerende fremskritt på dette feltet, har vi til hensikt å bygge videre på vår visjon om å «gjøre mobilitetsrommet til et følelsesmessig et», og bidra til utviklingen av mobilitet sentrert rundt sikkerhet, underholdning og tilpasningsevne.

Honda ser selvsagt fram til å samarbeide med en global gigant som Sony.

‒ Det nye selskapet vil ha som mål å stå i forkant av innovasjon, evolusjon og utvidelse av mobilitet rundt om i verden, ved å ta en bred og ambisiøs tilnærming til å skape verdier som overgår forventningene og fantasien til kundene, sier Toshihiro Mibe, direktør, president og administrerende direktør hos Honda Motor.

‒ Vi vil gjøre det ved å utnytte Hondas banebrytende teknologi og kunnskap i forhold til miljø og sikkerhet, samtidig som de teknologiske ressursene til begge selskapene samkjøres.

Alliansen skal utnytte markedsnettverket til Honda når det kommer til selve salget, og det er også Honda som skal produsere bilene ved eksisterende fabrikker. Sony slipper altså å tenke på produksjonen.

Sony skal på sin side utvikle en ny mobilitets-plattform for det nye merket, og målsetningen til det nye merket er altså at den første elbilen skal være klar til salg allerede i 2025.

Om dette blir en videreføring av Vision-S 01 og 02, sistnevnte en stor SUV som måler 4,9 meter som er såpass fleksibel at den også skal komme som 7-seter, sier ikke Sony noe om.

Konseptene har firehjulsdrift og 536 hestekrefter, og er selvsagt stappet med ny teknologi ‒ og skjermer.

De to konseptene er, for å si det forsiktig, et stykke unna Hondas egen elbil. Honda e er under 4 meter i lengde, og er utstyrt med en elmotor med 134 hestekrefter.

Så vi venter spent på å se hva det nye samarbeidet mellom de to japanske gigantene resulterer i, og i mellomtiden kan vi sjekke ut noen flere bilder av Sonys to konsepter ‒ for dette ser vitterlig ganske så lovende ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter