Det finnes noe velkjente engelske forkortelser for elektriske biler, som for øvrig går under fellesbenevnelsen EV ‒ Electric Vehicle.
PHEV er den for de ladbare hybridene, og står for Plug-in Hybrid Electric Vehicle. BEV er myntet på batterielektriske biler, og er en forkortelse av Battery Electric Vehicle. Altså de vi kjenner som elbiler.
-->
Så har vi de selvladende hybridene kalt HEV, Hybrid Electric Vehicle, og det litt mer kryptiske FCEV, som er en forkortelse av Fuel Cell Electric Vehicle. Ja, hydrogenbiler.
Men vi har også en forkortelse som muligens blir litt mer kjent med årene, nemlig SEV ‒ Solar Electric Vehicle.
Den første slike vi ble kjent er et merke som heter Sono, hvor noen sveitsiske entusiaster begynte å planlegge sin SEV allerede tilbake i 2012.
Siden har vi også blitt kjent med Humble, og her planlegger noen amerikanere en ganske så spektakulær SEV-SUV kalt One. Begge disse to kan du lese mer om via lenkene helt nederst.
Men det skjer mer på SEV-fronten, for også elbilglade Nederland har sitt solcellebil-prosjekt. Disse stiftet vi bekjentskap med i 2019, og da hadde de holdt på i fire år.
Og det var noe imponerende de hadde på gang.
Bakgrunnen finner vi i en konkurranse som heter World Solar Challenge, arrangert første gang i 1987. Her gjelder det å få kjøretøy til å rulle lengst mulig kun på solkraft, noe Solar Team Eindhoven lyktes med flere ganger.
Faktisk gikk dette teamet til topps både i 2013, 2015 og 2017, og etter suksessen i 2015 bestemte folkene på det nederlandske laget å satse kommersielt. Så i 2016 ble bilmerket Lightyear opprettet.
I 2019 kunne merket endelig vise sin første prototype, og siden har de videreutviklet modellen. I likhet med Humbles modell heter også denne One, og er nå så nær produksjon at de har funnet et selskap som faktisk kan produsere bilene.
‒ Valmet Automotive er en god partner, har en veletablert merittliste og over et tiår med erfaring innen EV-produksjon, sier Lex Hoefsloot, administrerende direktør og medstifter av Lightyear.
‒ Rent kulturelt passer de også godt sammen med oss. Vi er stolte over at vi snart vil realisere selve produksjonen av Lightyear One sammen med Valmet Automotive.
De er i trygge hender, for Valmet setter blant annet sammen A-klasse og GLC for selveste Mercedes. Det var også disse som produserte norske Think for drøyt ti år siden, og har også satt sammen biler for blant andre Porsche (Boxster og Cayman), Opel (Calibra) samt en drøss med Saab-modeller.
Totalt har Valmet produsert mer enn 1,7 million biler, og nå blir det forhåpentlig også noen SEV-biler.
‒ Vi er klare til å gå inn i nye områder også i produksjon av biler og er derfor glade for at Lightyear har valgt oss som deres produksjonspartner, sier Olaf Bongwald, administrerende direktør i Valmet Automotive.
Så hva byr Lightyear One på?
Vel, tilbake i juli og etter fem år med utvikling, kunne de vise fram en prototype som er nær den som skal inn i produksjon. Og dette er imponerende greier.
For Lightyear konkluderte like godt at du kan kjøre mange måneder uten at du trenger å putte inn en ladekabel, for under en solskinnsdag fylles det hele 72 kilometer med rekkevidde takket være svært effektive solceller.
Esset i ermet til Lightyear er uansett forbruket, for med egenprodusert teknologi har de klart å gjøre energibehovet til One så effektivt at selv den mest effektive elbilen i dag bruker dobbelt så mye energi når man kjører i 92 km/t. Ja, ifølge dem selv, altså.
Uansett har prototypen vist hvor langt den kan rulle på en lading, og rekkevidden ble ganske så imponerende, nemlig over 708 kilometer. Enda mer imponerende blir dette når vi vet at batteriet kun var på 60 kWh. Så ja, den må være svært effektiv.
Og det aller beste? Vel, Lightyear sier at de kun er i starten av utviklingen, og at bilene, ja, kanskje til og med One, vil bli langt mer effektiv. Så hvem vet hvor dette vil ende?
Hva dette resulterer i for One får vi uansett snart vite, for den skal nå gjennom både krasjtester og WLTP-tester før Valmet trykker på den grønne startknappen som aktiverer samlebåndet.
I første omgang er planen å lage 946 førsteutgaver av One i 2022, før de kaster seg over massemarkedet i 2024.
Et svært effektivt drivsystem og solcellepanel gir også en annen fordel, nemlig mindre batteripakker. Og ettersom dette er det dyreste elementet i en elbil, så vi kan forvente oss ganske så ok priser.
Her er en video fra testen som ga den 708 kilometer i rekkevidde.
Les også: