Elbiler har et dilemma. For slike biler bør være lettest mulig med tanke på rekkevidde, men for at de skal få rekkevidde som dagens kunder er fornøyd med må de også utstyres med store batterier.
Og disse tar vekten voldsomt opp, og det er ikke unormalt at elbilene veier to tonn ‒ slik som den særs populære Tesla Model Y.
-->
Løsningen blir dermed å gjøre bilene enda mer aerodynamiske, for dette betyr mye for forbruket ‒ og dermed den viktige rekkevidden. Og det gjelder også det som i utgangspunktet er lette biler.
Slik som den unike solcellebilen Aptera, som sikter seg inn mot rekkevidder som er uhørt blant dagens elbiler. Målet er nemlig, hold deg fast, 1.000 miles. 1 mile er 1,6 kilometer, så det betyr med andre ord 1.600 kilometer ‒ på en lading.
Skal man komme i nærheten av noe slik så må bilen være ekstremt energieffektivt, og det betyr at aerodynamikken må over på et helt nytt nivå.
Det har amerikanske Aptera for lengst innsett, og kommet opp med en svært så spesiell bil. Denne ultraeffektive bilen er designet for å være mest mulig aerodynamisk, og resultatet er tre hjul, en effektiv drivlinje og ikke minst en svært så spesiell dråpeform.
Men funker løsningen?
Det må Aptera finne ut før de tar det neste skrittet mot selve produksjonen, og har sendt bilen til noen som har mer peiling enn de aller fleste ‒ Pininfarina.
Det italienske merket har jobbet med de mest berømte bilmerkene på kloden, inkludert toppmerker som Ferrari, Maserati og luksusdoningene fra Rolls-Royce. Så de har vært borti det meste av former, og skal nå fintune Aptera-bilen.
‒ Apteras eksteriørdesign henter inspirasjon fra forskningen til professor (Alberto) Morelli, den samme ingeniøren bak Pininfarinas vindtunnel. Ved å bygge på professor Morellis ideer, viderefører Aptera denne filosofien, og fortsetter å presse grensene for aerodynamisk effektivitet, sier Alessandro Aquili, leder for vindtunnel hos Pininfarina.
‒ Vi er alltid glade for å ta del i utviklingen av det innovative kjøretøy, spesielt når de deler en så sterk kobling med vindtunnelens historie.
Apteras elbil er en såkalt SEV, en Solar Electric Vehicle. Det åpner for ladingen via sollyset, og her ser merket for seg 65 kilometer med ekstra rekkevidde om dagen. Det vil i så fall holde til hverdagslig bruk.
Valideringsfasen som de nå befinner seg i går på de aerodynamiske egenskapene, og skal sikre ting som optimal ytelse og effektivitet. I vindtunnelen til Pininfarina blir designet finjustert slik at den oppnår laveste mulig luftmotstandskoeffisient, og dette vil deretter overføres til alle produksjonsbilene.
‒ Ved bare å se på Aptera, er det tydelig at aerodynamisk effektivitet er kjernen i vår designfilosofi. Vindtunnel-resultatene er en solid bekreftelse på suksessen til vår filosofi, sier Steve Fambro, administrerende direktør og medgründer av Aptera.
‒ Denne valideringsfasen med Pininfarina eksemplifiserer Apteras dedikasjon til å nå nye høyder av hva som er mulig innen mobilitet.
Målet er altså den mest effektive bilen som kloden har sett, og skal man nå langt over 1.000 kilometer rekkevidde bør den også heve lista et hakk eller to fra det som er i dag.
‒ Å jobbe med Pininfarina for å validere Apteras form markerer et spennende kapittel i vår reise mot å skape passasjerbil med den laveste luftmotstandskoeffisienten noensinne, sier Fambro.
‒ Pininfarinas ekspertise og validering vil forsterke den aerodynamiske fortreffeligheten til kjøretøyplattformen vår, og til slutt støtte realiseringen av Aptera.
Det neste trinet er å bygge såkalte Delta-utgaver som skal valideres både i vindtunnel og ute i trafikken, så får vi håpe det ikke går altfor lang tid før Aptera har denne snodig og banebrytende elbilen i produksjon.
Les også: