Under fjorårets bilutstilling i Frankfurt var det en modell
som skapte litt ekstra oppsikt, for BMW hadde nemlig dratt med seg et helt nytt
konsept ‒ en forsmak på en ny 4-serie. Konseptet var delvis inspirert av to gamle biler, BMW 328
lansert tilbake i 1936 og BMW 3.0 CSI fra 1971, men den hadde selvsagt moderne
linjer så det holdt. Ja, du skal selvsagt få se et bilde av konseptet også, men
ikke ennå.
overdrevent utseende, og vanligvis er produksjonsmodellen noe dempet og
nedjustert. Slik blir det sikkert også med den nye 4-serie med den sportslige
benevnelsen Coupé, men de store linjene beholdes. Det har vi allerede sett på bilder av testbildene med kamuflasjemønster,
for tyskerne har testet den kommende modellen ganske så grundig allerede. Det betyr at den har vært på vintertest i svenske Arjeplog,
og fått kjørt seg i varmen under et besøk på det sørfranske testsenteret i Miramas. Og ja, den har selvsagt fått luftet seg på hjemmebane rundt
verdens tøffeste racerbane, selveste Nürburgring Nordschleife. Nå gjøres de siste justeringene på chassiset via bytester før
serieproduksjonen starter senere i år, så den nærmer seg med stormskritt.
slektes på den nye 3-serien Sedan er lista hevet et hakk ‒ og bilen senket. Den nye coupémodellen er hele 57 mm lavere enn lillesøsteren, og dette gjør at tyngdepunktet flyttes 21 mm nærmere asfalten. På bakakselen er sporvidden også 23 millimeter bredere. Lavere og bredere ‒ denne bør trives enda bedre på Nordschleife. Den aller største forskjellen er selvsagt at BMW 4 Coupé
kommer med to dører, men også det utvendige designet gjør at det er ganske
store forskjeller mellom de to modellene. Ved start av smeller også BMW til med en versjon kalt M440i
xDrive Coupé. Hjertet i denne er en rekkesekser med 374 hk, som får hjelp av et
48V mild-hybridsystem og et ekstra batteri. Mildhybrid-systemet sparer drivstoff og utslipp, men bidrar også
til at 4 Coupé blir mer effektiv og får enda flere krefter. 11 ekstra hk blir
tilgjengelig ved akselerasjon og andre sprintøvelser, og kreftene finner veien
til asfalten gjennom en 8-trinns automatkasse og firehjulsdrifts-systemet xDrive.
spekter av ulike modeller. To kommende ikoner er helelektriske BMW i4 og
råskinnet BMW M4, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group
Norge. Så var det bilder av konseptet da. Siden det er langhelg føler
vi oss ekstra gavmilde, så her får du bilder av både BMW 4 Concept, BMW 328 og
BMW 3.0 CSI. Det er litt av en trio, og legg merke til at de de tre modellene
slektes på hverandre via nyregrillen. God helg! Les også: