Importøren har så stor tro på Smart #5 at de nå mer enn doble salgssteder. (Fotos: Smart)

Smart-suksess, nå dobles antall forhandlere

Anført av nye #5 opplever Smart så stor suksess at planen som skulle strekke seg over tre år fremskyndes, og det betyr at antall salgssteder over dobles her hjemme.


For drøyt ett år sden kunne Smart vise fram sin tredje elbil, ikke overraskende en SUV, men ettersom denne klatrer opp til nummer 5 på nummerskalaen, er den langt større enn #1 og #3.

Den går faktisk rett inn i det hete C-segmentet med en lengde på 4,71 meter, og en akselavstand på 2,90 meter bør bane vei for en ganske så stor innside. Smart #5 lader også raskt, 400 kW lynlading, mens rekkevidde lyder på 540 kilometer.

-->
Og skal vi tro Smart Norge er resultatet en eventyrlig mottakelse, og i tillegg melder de stor respons på prisgrepet de har gjort rundt Smart #1 og Smart #3.

– Allerede de første ukene etter lanseringen av Smart #5 har vi opplevd fulle prøvekjøringslister og rekordmange forespørsler fra både privat og firmakunder, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Smart Norge.

– Kombinasjonen av klasseledende rekkevidde, 800 V hurtiglading og romslige familiebilegenskaper til meget attraktive priser fra 469.900 kroner, har truffet blink. Samtidig har prisreduksjonen på Smart #1 og Smart #3, som nå starter på henholdsvis 349.900 og 359.900 kroner, gjort at mange som tidligere bare var nysgjerrige, nå legger inn bestilling.

Det gjør sitt til at den norske importøren nå trapper opp satsingen, og den opprinnelige treårsplanen er akselerert. Nå skal antall salgssteder mer enn dobles.

Dermed bør de være bedre skodd for Smart #5, en litt mer premium bil med blant annet avansert støyisolering, et Sennheiser-lydanlegg med 20 høyttalere, en stor touch‑skjerm og AR-head‑up‑display og ifølge Smart bruk av høykvalitets materier.

– Tilbakemeldingen fra kundene er at de opplever en premiumkomfort de ikke forventet i denne klassen. Det er rett og slett en bil man har lyst til å tilbringe tid i, sier Myrhaug.

– Treårsplanen vår var ambisiøs, men markedet har gitt oss et tydelig signal: vi må være til stede der kundene er – nå. Derfor øker vi allerede i år antallet salgssteder til 13.

De nye lokasjonene er valgt for å styrke tilstedeværelsen i både storbyer og viktige regioner:

  • Bertel O. Steen Asker & Bærum
  • Bertel O. Steen Hamar
  • Bertel O. Steen Kristiansand
  • Bertel O. Steen Tønsberg
  • Bertel O. Steen Ålesund
  • Nils Wathne Auto, Haugesund
  • Teknisk Bureau Tromsø
Alle de stedene tilbyr prøvekjøring av alle tre modellene i tillegg til bestilling og service, og kompletterer de eksisterende salgsstedene i Sarpsborg, Oslo, Drammen, Bergen, Stavanger og Trondheim.

Importøren slår fast at «suget etter nye smart-modeller viser at kombinasjonen av smarte løsninger og konkurransedyktige priser treffer norske kunder».

– Vi er stolte over den mottakelsen smart har fått i Norge, og ser dette som en bekreftelse på at den elektriske mobilitetsrevolusjonen er i full gang, sier Myrhaug.

– Vi vil fortsette å levere bærekraftige og fremtidsrettede løsninger, og det skjer nå i et tempo vi knapt våget å håpe på i treårsplanen.

Smart #1:

Smart #3:

Smart #5:

Les også:

Hva tenker du

Les også