Under årets Classics & Coffee på Mercedes-Benz Museum serverer de noe ganske spesielt, for sammen med kaffen kommer det, kjørende, noe ganske spesielt fra Legend Room 1: Pioneers – The Invention of the Automobile.
I denne avdelingen finner vi kjøretøyene fra 1886 til 1900, og faktisk en som tar navnet til utstillingen ekstra bokstavelig, en som ble laget selv før bilens fødsel.
Men den som står utstilt i Mercedes-Benz Museum er en ganske eksakt kopi, og vi snakker altså om historiens aller første kjøretøy med forbrenningsmotor.
Og en som faktisk skal luftes under Classics & Coffee 31. august, men her er det nok ikke bare å hoppe på sykkelen og kjøre av gårde. Denne har litt annerledes løsninger enn vi finner på dagens motorsykler, noe du også skal få lære.
For under forklarer Mercedes dette historiske kjøretøyet mer spesifikt.
Teknologiplattformen:
Den historiske tohjulingen ble utviklet av Gottlieb Daimler og kollega Wilhelm Maybach, og det ble tatt patent på motorsykkelen 29. august 1885.
Her snakker vi altså om det første fungerende veikjøretøyet med forbrenningsmotor – en milepæl i historien om individuell mobilitet.
Forsiktig – tenningen:
3. april 1885 sendte Gottlieb Daimler inn en patentsøknad for «høyhastighetsmotoren med vertikal sylinder». Kallenavnet på grunn av det karakteristiske utseendet: «bestefarsklokken».
En halv hestekreft:
«Daimler jobbet sammen med Wilhelm Maybach i to år på den banebrytende motoren. I kjørevognen produserer «bestefarsklokken» 0,37 kW (0,5 hk) ved 600 r/min. Daimlers visjon: Motorisert mobilitet på land, til vanns og i luften.»
Som sagt, så gjort. Allerede i 1886 ble motoren også brukt til å drive Daimlers motoriserte vogner, motorbåter (fra 1886), skinnegående kjøretøy (fra 1887) og luftskip (fra 1888).
Oppfinnsomhet møter håndverk:
«Testkjøretøyet kombinerer datidens håndverk og maskinteknikk. Trerammen og trehjulene – som også er vanlig for vogner – tilhører vognmannsfaget. De robuste jerndekkene kommer fra smeden. Kraftoverføringen fra veivakselen til reduksjonsgirkassen skjer med lærreimer, slik som de som brukes i dampmaskiners girsystemer.
Det finnes ingen girskift i moderne forstand. Men remmen kan plasseres på to trinser med forskjellige diameter – dette gir to forskjellige faste utvekslingsforhold. Reduksjonsgirkassen, som består av pinjong og ringgir, er et stykke moderne ingeniørkunst fra denne tiden. De rette styret ble sannsynligvis inspirert av de såkalte sikkerhetssyklene med hjul i samme størrelse som ble utviklet i samme tiår.»
Balansegang med støtte:
«Daimler og Maybach utstyrer teknologikjøretøyet, som kan nå hastigheter på opptil 12 km/t, med støttehjul for å stabilisere kjøringen. Selv om disse gjør det vanskeligere å forsere skarpe svinger, er de en velkommen sikkerhetsfunksjon, noe dagens reiser med kjørevognen viser.»
Mercedes forklarer nemlig at den ikke er spesielt manøvrerbar, men så skal denne motorsykkelen først og fremst demonstrere et kjøretøy drevet av en forbrenningsmotor. Og det gjorde det altså.
Pionerarbeid:
«10. november 1885 reiste Gottlieb Daimlers sønn, Adolf, den omtrent tre kilometer lange distansen fra Cannstatt til Untertürkheim og tilbake i kjørevognen. Kjøretøyideen fungerer. Året etter overføres motoren til en bil – og en ny æra med individuell mobilitet begynner.»
Les også:
- Elektrisk kjempe med lang rekkevidde
- Volkswagen rundet 1,5 millioner ID-biler
- Rekord-ras for elektrisk AMG-konsept