Mercedes-Benz er som kjent godt i gang med sin elektriske overgang, og her skal selvsagt alle med. Det betyr at også høyytelsesgjengen hos AMG sysler med elektriske løsninger.
Sysler er kanskje å si det litt for pent, for målet for AMG er rett og slett sette nye standarder også i den elektriske tiden. Det viser med all klarhet det imponerende Concept AMG GT XX.
Denne bilen skal danne grunnlaget for nye biler basert på den høytytende elektriske plattformen AMG.EA, og her er det bare å glede seg. For konseptet har allerede hanket inn flere dusin rekorder.
Konseptet er nemlig luftet på høyhastighetsbanen Nardò, og på den raske banen i Italia imponerte AMG GT XX stort. Blant annet tilbakela en av bilene nesten ufattelige 5 479 kilometer på 24 timer, det er godt og vel fram og tilbake Norge på langs i løpet av en dag. Og ikke minst 1.500 kilometer lengre enn den forrige døgnrekorden for et elektrisk kjøretøy.
Og ja, så har vi utfordringen kalt «Jorden rundt på åtte dager».

De som er veldig smarte vet at jordens omkrets ved ekvator er på rett over 40.000 kilometer, og AMG sendte to identiske Concept AMG GT XX ut på en skikkelig langtur.
De passerte 40.075 kilometer i løpet av på 7 dager, 13 timer, 24 minutter og 7 sekunder, nesten en halv dag raskere enn målet. De to bilene krysset mållinjen med kun 25 kilometers mellomrom, så det vitner også om en drivlinje som er svært så stabil.
Nå er det kanskje ikke så veldig overraskende, for konseptet kan vise til ganske revolusjonerende teknologi. Her er det blant annet tre aksialfluksmotorer og et direktekjølt høyytelsesbatteri, begge klare for serieproduksjon i 2026. Motorene, som er lettere og mer kompakte enn konvensjonelle elektriske motorer, leverer tre ganger høyere effekttetthet og en total effekt på over 1.000 kW/1.360 hk.
Batteriet som er inspirert av løsningene i Formel 1 bruker sylindriske celler med direkte oljekjøling, noe som skal sikre optimale temperaturer og ultrarask lading. Ja, virkelig, her snakker vi om snittlading på 850 kW. Ja, snitt. 5 minutters lading gir 400 kilometer rekkevidde.
Testene til AMG handlet om kontinuerlig kjøring i 300 km/t, kun avbrutt av korte ladestopp, under temperaturer opp til 35 grader. Bilene klarte 3.177 runder på Nardò-banen, med et snitt på over 5.300 kilometer per dag.

Mercedes-AMG tok så seriøst på testene at de hadde innkalt en rekke eksperter, så her var det både racerførere, pit-crew, Michelin, Alpitronic og spesialister fra Affalterbach.
Sjekk denne gjengen:
– Mercedes-AMG og Formel 1 står for innovasjon, intens konkurranse og det å flytte grensene for hva som er teknisk mulig, sier Markus Schäfer, blant annet en utviklingssjef hos Mercedes-gruppen.
– Vårt selskaps drivlinjer oppnådde banebrytende suksesser i de aller første landeveisløpene i bilhistorien for mer enn 120 år siden, og har satt standarder i flere tiår. På 1970- og 1980-tallet var Mercedes-Benz en fast gjest her på Nardò, og satte en rekke internasjonale farts- og banerekorder – spesielt med C111 som et visjonært teknologiprogram. Den gang demonstrerte vi ytelsesevnen til innovative diesel- og bensinmotorer. Nå, med teknologiprogrammet Concept AMG GT XX, går vi inn i en ny dimensjon av ytelse – denne gangen med helelektrisk drift. Målet er å omdefinere grensene for hva som er teknisk mulig i den elektriske driftens tidsalder.
– Så hva kan være mer passende enn å jakte rekorder igjen? Vårt oppdrag: å omdefinere selve ytelsesstandardene med banebrytende teknologier og innovasjoner.
Og rekorder ble det altså.

Totalt melder Mercedes 25 nye rekorder, passende nok satt 25. august, og en av de som var med på moroa var selveste George Russel.
– Som F1-fører er jeg vant til å presse teknologien til det ytterste – Concept AMG GT XX imponerte meg virkelig. Axial flux-motorene reagerer like umiddelbart og presist som en Formel 1-drivlinje, men med en utholdenhet jeg bare har opplevd med forbrenningsmotorer. Denne teknologien vil revolusjonere kjøreopplevelsen – både på racerbanen og på veien.
Så ja, det er bare å glede seg til de første AMG.EA-bilene kommer. For allerede nå raser rekordene.
Les også: