Den nye prosessen skal kutte kostnader betydelig, og starter med en firedørs, mellomstor PickUp til rundt 30.000 dollar (ca. 310.000 norske kroner) i 2027.
Ford forventer store tap på elbiler i år, over 50 milliarder norske kroner, men vil nå satse på en ny og universell EV-plattform som kan brukes til en rekke kjøretøy som pickuper, varebiler og SUV-er. Plattformen skal bruke 20 prosent færre deler enn tradisjonelle biler, 25 prosent færre skruer og 40 prosent færre arbeidstasjoner, noe som igjen skal føre til 15 prosent raskere monteringstid.I stedet for det klassiske samlebåndet innfører Ford et monteringstre-system, der tre deler av bilen bygges parallelt på separate linjer før de settes sammen. Dette inkluderer store aluminiumsicastinger for å redusere antall smådeler, bedre ergonomi for arbeiderne med mindre bøying og vriding samt økt automatisering. Plattformen vil også bruke litium jern fosfat (LFP) batterier, som er 20 prosent billigere enn vanlige nickel cobalt manganes (NCM) batterier, lader raskere og skal være mer holdbare. Disse batteriene fungerer som en strukturell del av bilen, som gulvet, for bedre kjøreegenskaper og mer plass innvendig. Den første modellen, en mellomstor pickup, vil produseres ved Fords Louisville-fabrikk i Kentucky og ha mer passasjerplass enn en Toyota RAV4, den vil aksellere fra 0-100 på under 5 sekunder, og lavere eierkostnader over fem år enn en tre år gammel Tesla Model Y, ifølge Ford. Ford investerer 2 milliarder dollar i Louisville-anlegget som en del av en totalinvestering på 5 millarder dollar, inkludert batterifabrikker i Michigan. Dette skal skape eller sikre rundt 4000 jobber i Kentucky og Michigan. Selv om prosessen krever færre arbeidere pr. bil, lover Ford ingen oppsigelser. Noen vil flyttes eller ta sluttpakker. Doug Field, Fords sjef for elbiler og design, beskriver det som "et dristig og vanskelig prosjekt for å konkurrere med de beste i verden", ifølge The Verge. Prosjektet er ledet av en tidligere Tesla-ansatt, og er designet for å ta opp kampen mot Tesla og kinesiske bilprodusenter.