Mange fylkesveier er et lappeteppe, for forfallet er stort ute i distriktene. (Foto: NAF)

Hvilket parti skal redde fylkesveiene?

Det nærmer seg valg, og uavhengige NAF har sett på hva de forskjellige partiene når det kommer til å hente inn det store forfallet på fylkesveiene.


Samferdsel har så langt fått liten oppmerksomhet i valgkampinnspurten, og det er litt rart. For dette handler om hverdagen til mange hundretusener, og her er det spesielt en stor utfordring – veier som forfaller. 

NAF sier at fylkesveiene forfaller i en slik fart at det nå trengs 108 milliarder kroner til vedlikehold, men det er ikke partiene så ivrige til å snakke om. 

-->
– Partienes vei-løfter tar ikke inn over seg hvor viktig trygge veier er for folk over hele landet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Om forfallet på fylkesveiene fortsetter kan det koste så mye som 119 milliarder å hente det inn igjen, og her er utgangspunktet de midlene som nå er lovet. 

Satsingen må altså økes betydelig, men over hos partiene er det ikke et veldig fokus på dette.

– I partiprogrammene er det få konkrete tiltak å finne, sier Handagard. 

– Vi etterlyser mer forpliktende løfter. For at fylkesveiene skal være trygge for folk over hele landet trengs det konkrete løfter om mer penger, hvert eneste år fremover.

Norge har en nullvisjon når det kommer til trafikkdrepte, og her spiller fylkesveiene en viktig rolle. Handagard sier at risikoen for alvorlige ulykker på fylkesveiene er dobbelt så høy som på riksveiene. 

På toppen av selve forfallet kommer også behovet for skredsikring, og NAF sier at dette vil koste om lag 62 milliarder kroner. 

Samlet er behovet 171 milliarder kroner. 

– Beredskap og klimaendringer gjør at behovet for vedlikehold og utbedring øker. Veiene har forfalt i mange år og behovene som har bygget seg opp er enorme, sier Handagard.

Så hva sier partiene selv?

– Mange partier har ulne løfter om mer penger til vedlikehold av vei og rassikring, men det er kun ett parti som har konkrete tall på bevilgninger, sier Handagard.

Unntaket er Senterpartiet, som lover et særlig lokal- og fylkesveiløft hvor staten skal bidra med minst 10 milliarder kroner ekstra.

– Bare for å sikre at veiene ikke forfaller ytterligere de neste fem årene, må pengebruken økes med minst to milliarder kroner hvert eneste år, sier Handagard.

NAF sier at det er ulike løsninger fra høyre- og venstresiden.

Sp setter altså konkrete tall, men de fleste partiene omtaler forfallet og at det må reduseres. Her er det dog to unntak, og det er Rødt og MDG.

Arbeiderpartiet, Venstre, SV og KrF skriver i programmene sine at de skal gjøre dette gjennom økte bevillinger, melder NAF. De sier videre at Høyre velger en annen modell med en belønningsordning der fylkeskommunen kan søke staten om medfinansiering, mens Fremskrittspartiet vil ha en helt ny organisering.

– Partiprogrammene er ikke tydelige nok på hvordan vi skal få et løft for hverdagsveiene, slår Handagard fast. 

– Tallene for hva det vil koste å utbedre forfallet viser at det trengs langt klarere tale fra partiene enn dette.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

NAF Samferdsel Motor

Les også