Det er nye og svindyre tider i bilverden. Den gamle oppskriften for å lage biler funker ikke lenger, for nå handler det både om digitale biler og ikke minst elektriske drivverk. Det er to ting de tradisjonelle bilene ikke er kjent for.
På toppen av dette har de gamle fabrikkene også blitt gammeldagse, for nå gjelder det ikke lenger kun å lage biler som er snille mot miljøet ‒ også selve produksjonen skal være grønn.
-->
Det betyr at bilmerkene må oppgradere fabrikkene og produksjonen, utvikle nye digitale førerassistenter på nye plattformer og utvikle nye elektriske drivverk. Kostnadene baller fort på seg i milliardklassen.
Løsningen kan være å finne samarbeidspartnere, eller å gjøre som den franske PSA-gruppen og den amerikansk-italienske FCA-gruppen ‒ slå seg sammen.
PSA eier merkene Peugeot, Citroën, DS, Opel og Vauxhall, mens FCA står bak merker som Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Maserati, Jeep og Lancia. Totalt havner nå 14 merker under samme paraply.
De to selskapene har brukt over et år på å gjennomføre sammenslåingen, hvor covid-19-utbruddet vanskeliggjorde arbeidet. Det nye selskapet skal hete Stellantis, som er hentet fra det latinske språket hvor «stello» visstnok betyr noe slik som å skinne som en stjerne og «antis» betyr en lysende stjernevei.
Lørdag ble fusjonen gjennomført, og dermed har bilverden fått en ny gigantgruppe med et slagspotensiale på langt over åtte millioner årlige biler.
«Sammenslåingen mellom Peugeot S.A. og Fiat Chrysler Automobiles N.V. som vil lede til etableringen av Stellantis N.V. trådde i kraft i dag», meldte de to selskapene lørdag.
PSA-sjefen Carlos Tavares blir leder for Stellantis, og det er en voldsom organisasjon han får ansvaret for.
Totalt vil Stellantis telle en plass rundt 400.000 ansatte, og ved å hente ut synergier er det ventet at de sparer rundt 40 milliarder kroner i året i kostander.
Stellantis blir den fjerde største produsenten, bare slått av Volkswagen-gruppen, Toyota-gruppen og Renault Nissan-alliansen. Ifølge Focus2Move ledet Volkswagen an med 9,31 millioner salg i 2020, etterfulgt av Toyota med 8,9 millioner og Renault-Nissan med 7,95 millioner biler i fjor.
PSA var 8. og FCA 9. størst, og totalt ville de to gruppene vært på 4. plass og hatt 8,5 prosent markedsandel i 2020.
Les også: