I forrige uke ble det klart at sju svære produsenter som slåss om herredømmet innen elbiler går sammen, og det er det en god grunn til ‒ ladingen.
BMW-gruppen, General Motors, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes-gruppen og Stellantis finner sammen i et forsøk på å løfte ladestrukturen i USA opp til et nivå som ikke gjør bensinglade amerikanerne skeptiske til elektriske biler. For mange er nettopp det.
-->
Målet er 30.000 høyytelses-ladepunkter på strategiske punkter, og disse skal tilby kontakter både for CSS (Combined Charging System) og NACS (North American Charging Standard).
Den første stasjonen skal etter planen åpne i 2024, og det trengs. For i USA er det i dag 32.000 DC-ladere ‒ og 2,3 millioner elektriske kjøretøy. Så ja, 72 elbiler per lader, og ladeangsten lever nok i aller høyeste grad.
Så ladingen har blitt så viktig at store rivaler fint finner sammen, for som kjent må infrastrukturen være på plass nå som bilverden skal over på elektrisk kraft.
De våkne har sett at det mangler noen store produsenter blant de sju, som for eksempel Ford og Toyota. Og ja, den elbilsatsende Volkswagen-gruppen.
Nå overlater de ikke ansvaret til andre merker, noe Volkswagen-eide Porsche helt klart viser. De har nemlig satt opp sin aller første ladestasjon som bærer det samme navnet. Mer eksakt heter stasjonen Porsche Charging Lounge.
Denne er lokalisert i den tyske byen Bingen, og det er en god grunn til nettopp det. For dette er et sentralt punkt bare noen minutter fra de travle motorveiene A60 og A61, og stasjonen tilbyr seks 300 kW-punkt og fire 22 kW ladepunkter som jo passer greit for ladehybridene.
Smart nok er lynlade-teknologien også mulig å oppgradere, og Porsche ser for seg lynraske 400 kW allerede til neste år. Da bør det gå unna ‒ både på Autobhanen og på ladestasjonen.
Den nye stasjonen markerer altså starten på utrullingen av Porsche Charging Lounge, og det er foreløpig planlagt slike både i Tyskland, Østerrike og Sveits.
Ladeloungen er selvsagt åpnet 24 timer i døgnet, og byr ikke kun på lynrask lading. Her er det lounge med de tingene det medfører, og Porsche understreker også at ladeprosessene bruker strøm fra sertifiserte fornybare kilder.
‒ Porsche har kartlagt en ambisiøs vei mot elektrifisering. I 2030 ønsker vi at over 80 prosent av bilene vi leverer skal være helelektriske, sier Oliver Blume, styreleder i Porsche.
‒ Denne ambisiøse opptrappingen krever et høyytelses og tett hurtigladenettverk. De eksklusive Porsche Charging Loungene gir et viktig bidrag til dette. De er et barrierefritt, bærekraftig og toppmoderne tillegg til Ionity-nettverket.
Pilot-anlegget i Bingen har et slankt flytende tak som huser ladepunktene, og salongen er glasset inn også skal skape en myk overgang mellom inne og ute. Lyse farger og lyst tre gir en atmosfære som fremmer en følelse av velvære, melder Porsche.
Den aller første Porsche Charging Lounge er oppvarmet og luftkondisjonert av en varmepumpe som opererer uten fossilt brensel, og her er det blant et solcelleanlegg med solceller på taket.
Stasjonen byr selvsagt på ting som sanitæranlegg og et stort utvalg av brus og snacks, og er såpass moderne at det også godtar betaling fra digitale løsninger som Apple Pay og Google Pay. Ja, det er til og med et treningsområde som kan lade opp trøtte førere under selve ladingen.
‒ Med Porsche Charging Lounge skaper vi nok et viktig kontaktpunkt langs kundereisen og viser hvor praktisk lading kan være for Porsche-kunder, sier Alexander Pollich, styreleder i Porsche Deutschland.
‒ Vi ser fram til å høre våre første tilbakemeldinger fra kunder om deres erfaringer med dette nye formatet.
Porsche Charging Service består i dag av 436.000 ladepunkter i over 20 europeiske land, og inkluderer nærmere 25.300 ladepunkter med en ladekapasitet på over 150 kW og mer enn 500 hurtigladeplasser i Ionity-nettverket i Europa.
Så hva med satstingen over i USA?
Jo, der er Porsche med gjennom Volkswagen Group of America, og Electrify America tilbyr for tiden mer enn 3.500 hurtigladepunkter på mer enn 800 stasjoner.
Det inkluderer ikke Porsche Charging Lounge, for foreløpig finnes det kun en slik ‒ nemlig denne stasjonen:
Les også: