Inspirert av WRC-utgavene av Fiesta klinker nå Ford med et par rallyinspirerte utgaver av Transit, og som et av få markeder blir den også tilgjengelig i Norge.
Man skulle kanskje tro at Ford har nok av passende modeller som de kan bruke om de vil hedre versjonen som suser rundt på veiene i rally-VM, men neida, de går like godt for varebilen Ford Transit. Kanskje for å ha noen kule varebiler som teamet kan bruke til og fra VM-rundene?
For det er Petter Solbergs aller første WRC-lag som faktisk står bak de rallyinspirerte varebilene, M-Sport. Malcolm Wilsons racingteam er en mangeårig partner av Ford, men de gjør mer enn kun å mekke biler for rally, rallycross og asfaltracing.
-->
De har nemlig en avdeling som heter MS-RT, og disse tar for seg gatebilene til Ford. Dette er en slags tuningavdeling som konverterer nye biler om til sportsligere versjoner, og de er også en offisiell partner av Ford. Så ja, disse kommer med samme garanti som Ford tilbyr nybilene.
De hodevridende MS-RT Transit Custom og Transit Connect skal altså gi en dose av rally-ånden, og det ser man ikke minst i fronten av bilene.
Her er det en ny grill, mer aggressive luftinntak, integrerte tåkelys og et racinginspirert diffusorelement.
Videre er det bredere skjermer som fylles av 18-tommers hjul, og kombinert med sideskjørt skaper dette en lavere profil for den i utgangspunktet «kjedelige» varebilen.
Bak er det også et integrert diffusorelement samt en takspoiler som tar tankene til rally, og bilene har også fått en skikkelig stuss. MS-RT Transit Custom har doble rør, mens MS-RT Transit Connect klinker til med fire stusser nesten som en ekte sportsbil.
Skaper ikke alt dette oppmerksom, så kan vi garantere at fargene gjør jobben. Her har MS-RT fått innpass hos Ford Special Vehicle Options (SVO), og fått velge i fargene de har utviklet. Så i tillegg til standardfarger er det mulig å få disse med skikkelige spreke farger, noe bildet under jo helt klart viser.
Disse Transit-versjonene er også spesielle på innsiden, hvor de kommer med et skreddersydd interiører som byr på håndlagde MS-RT Nappa skinn- og semsket sete, MS-RT sportsratt med karbondetaljer, en spesiell klokke og matter med MS-RT merket.
Rent teknisk byr selvsagt disse også på det siste av teknologi og løsninger som Ford har kommet med, inkludert SYNC 3 stemmeaktiverte tilkoblingssystem og FordPass Connect-modem.
Men skal man lage en mer sportslig Transit bør man kanskje også by på noe spesielt under panseret, men vi kan raskt slå fast at dette ikke er noen ekte rallybiler.
MS-RT Transit Custom kommer med en 2.0-liters EcoBlue-motor med 185 hk og ganske så solide 415 Nm dreiemoment, og dette kan kombineres med en 6-trinns manuell kasse er 6-trinns automatkasse.
MS-RT Transit Connect har en 1.5-liters EcoBlue-motor med 120 hk og 270 Nm, og kommer enten med en 6-trinn manuell eller 8-trinns automatisk girkasse.
Og eventuelle kunder trenger ikke å vente så veldig lenge om de har lyst på noen skikkelige tøffe varebiler, for Ford sier at de er leveringsklare i september.
Nå er ikke nordmenn bortskjemte med å få slike spesialutgaver, men disse to kommer faktisk også hit. Ja, Norge er til og med prioritert, sammen med Storbritannia, Frankrike, Ungarn, Nederland og Romania.
Og nei, vi snakker ikke om elbiler denne gang.
Les også: