Widerøe satser videre på helikopterfly. (Foto: Widerøe)

Slik kan framtidens Widerøe-fly se ut

Med en klode som stadig blir varmere må transporten over på mer utslippsfrie løsninger, og lille Widerøe fra lille Norge akter å vise vei når det kommer til lufttransport.


Samme navn kan skape både kluss og forvirringer. Det finnes for eksempel to Volvo-selskaper som er helt uavhengig av hverandre ‒ lastebilmerket Volvo og personbilmerket Volvo.

Det vet dog de fleste, men da er det litt verre med Rolls-Royce hvor kortene blandes nå og da. Senest i 2020 måtte det Rolls-Royce-selskapet som lager biler ut og slukke en brann etter at det Rolls-Royce som blant annet er tungt inne i luftfarten meldte de måtte kutte jobber grunnet pandemien.

Mange trodde nemlig det var Rolls-Royce Motor Cars som var i trøbbel, og det BMW-eide merket rykket ut og understreket at de klarte seg helt fint tross store korona-utfordringer i bilindustrien.

Det var heller aldri noen fare for å Rolls-Royce Holdings skulle bikke under i 2020, og i dag kjører det store konsernet på videre blant annet i luftfarten.

Også dette selskapet er opptatt av nye og mer bærekraftige løsninger, og har blant annet innledet et hydrogen-samarbeid med Hyundai Motor Group som forhåpentligvis fører til rene hydrogenfly.

Faktisk har RR allerede gjennomført verdens første demonstrasjon av en flymotor som ble drevet av grønt hydrogen, noe de gjorde sammen med EasyJet så sent som i november.

Men kanskje enda mer spennende vil Rolls-Royce også være med på å lage elektriske fly, og har allerede rukket å sette en verdensrekord.

I november 2021 oppnådde det elektriske propellflyet «Spirit of Innovation» en snitthastighet på 555,9 km/t over 3 kilometer ‒ og ikke minst en toppfart på 623 km/t. Dette var verdens raskeste elektriske fly.

Og de britiske gigantene ser også over til Norge, som jo har ledet an i overgangen til elbiler ‒ en annen viktig del av overgangen til en mer bærekraftig transport. Faktisk vil de gjøre Norge til et aldri så lite fyrtårn for elektriske fly.

Allerede i 2019 ble det klart Widerøe og Rolls-Royce går sammen, og her blir selvsagt Rolls-Royce Electrical Norway i Trondheim en viktig del av hele. Den avdelingen har blant annet hjulpet til med å utvikle drivverk for det motsatte av fly, altså for de befinner seg under vannflaten.

Nå skal de altså til værs, sammen med Widerøe og den italienske flyprodusenten Tecnam. Målet var da prosjektet ble offentliggjort i mars 2021 å prøve å få et elektrisk rutefly i luften så tidlig som i 2026.

‒ Norges omfattende nettverk av flyplasser for korte avganger og landinger er ideell for nullutslippsteknologier. Dette flyet viser hvor raskt ny teknologi kan og vil utvikles, og at vi er i rute med vår ambisjon om å fly med null utslipp rundt 2025, sa Stein Nilsen, konsernsjef i Widerøe, den gang.

Men det norske flyselskapet har flere høytflyvende planer. Mer bestemt såkalt eVTOL, elektrisk vertikal avgang og landing. Widerøe har et godt navn for slike, nemlig elektriske helikopterfly. De tar av og lander altså som et helikopter, og flyr som et fly.

Og det prosjektet er både så lovende og viktig at Forskningsrådet og Innovasjon Norge på oppdrag fra Samferdselsdepartementet nå støtter det finansielt. Gjennom en ordning kalt Pilot-T har fem prosjekter fått totalt 40 millioner kroner i støtte.

‒ Denne typen prosjekt i næringslivet er helt nødvendig for at vi skal lykkes med det grønne skiftet og for at vi skal nå klimamål, sier Mari Sundli Tveit, administrerende direktør i Forskingsrådet.

Flyselskapet har opprettet Widerøe Zero som skal hjelpe de til å ta det grønne steget, og de har inngått et samarbeid med Widerøe Ground Handling og Widerøe Technical services.

Sammen skal de se på alle områdene rundt drift og håndtering av batteridrevne luftfartøy, og dette prosjektet har oppstart før sommeren og skal vare fram til sommeren 2026.

‒ Støtten fra Forskningsrådet viser at pionerarbeidet vi gjør innen grønn luftfart anses som viktig for Norge, sier Andreas Kollbye Aks, administrerende direktør i Widerøe Zero.

‒ Bidraget er avgjørende for å holde Widerøe Zero i tet, og for å realisere Widerøe-konsernets ambisjon om å bli blant de første i verden med neste generasjons fly.

I tillegg til et 9-seters elfly inkluderer altså prosjektet et helikopterfly, og dette i samarbeid med Embraer-selskapet Eve Urban Air Mobility Solutions. Widerøe og Eve signert en avtale allerede i 2021, og målet er å utvikle løsninger innen Urban Air Mobility (UAM) for Skandinavia.

Widerøe ser for seg bruksområder som både inkluderer varefrakt og personfrakt, og dette syns Forskningsrådet er både viktig og lovende.

‒ Gratulerer til Widerøe Zero med dette prosjektet, sier Mari Sundli Tveit.

‒ De har satt seg ambisiøse mål om å bli en av de første kommersielle operatørene av null- og lavutslipp fly for persontransport. Denne typen prosjekter i næringslivet er helt nødvendig for at vi skal lykkes med det grønne skiftet og for at vi skal nå klimamålene.

Og hvem kunne ikke tenkt seg å tatt et slikt fly over en av de mange lange fjordene som jo Norge er fulle av?

Widerøe satser videre på helikopterfly. (Foto: Widerøe)

Les også:

Les mer om:

Nyheter