Bilen ansikt, mer spesifikt grillen, lever på nåde nå som elbilene som ikke har motorer som trenger kjøling, så da er det på sin plass å se på hvordan den har endret seg i løpet av 120 år.
Selv om den første moderne automobilen kom i 1886, var det faktisk først i 1900 at bilene fikk sitt definitive gjennombrudd. Mange klarte selvsagt å montere en motor, gir og hjul på en ramme, men de færreste klarte å løse et gedigent problem.
For motorene ble altfor varme, og dermed kunne det ikke lages biler som gikk stort raskere enn hestevognene. For jo mer krefter disse motorene hadde, jo større ble faren for overoppheting.
-->
Og sto valget mellom hestevogner og automobiler som stort sett gikk like fort, så var nok hestevogner det enkleste og rimeligste.
En som selvsagt funderte mye over varmeproblemet var Wilhelm Maybach, og den smarte ingeniøren fant også løsningen. I 1900 monterte han oppfinnelsen sin, en honeycomb-radiator, på en Mercedes 35 PS.
Og det patenterte designet løste problemet med å kjøle ned forbrenningsmotoren en gang for alle, og muliggjorde dermed produksjon av biler som ikke bare var kraftigere ‒ men også mer pålitelige.
Ettersom radiatoren var plassert foran og midt på bilen, hadde den en umiddelbar innvirkning på designet. Og en ny æra ble innledet.
Rivalene var raske med å imitere løsningen, og en frontplassert oppreist radiator var standarden over hele verden til langt ut på 1930-tallet.
Mer enn 120 år senere er vi altså ved et nytt veiskille, noe vi også kan se ut av de nye modellene fra Mercedes.
For de batterielektriske Mercedes-EQ-bilene bringer et nytt, særegent ansikt til merket med den trespissede stjernen – og Black Panel-grillen smelter sømløst sammen med frontlyktene samtidig som de fungerer som teknologisk nav.
‒ Den vidtrekkende teknologiske overgangen til elektrisk mobilitet og autonom kjøring gir oss helt nye muligheter innen eksteriørdesign, forklarer Robert Lesnick, leder for eksteriørdesign for Mercedes-Benz.
‒ Den klassiske radiatorgrillen mister sin opprinnelige funksjon og forvandles til en avantgardistisk design-artefakt og teknologi-hub. Black Panel-grillen på våre EQ-modeller er en milepæl i denne sammenheng, og viser hvordan Mercedes-Benz bærer designen til radiatorgrillen inn i den helelektriske framtiden.
Slik ser utviklingen av radiatoren ut:
Avkjøling av motoren var altså en av de største utfordringene i bilens barndom, og det man trengte var et effektivt kjølesystem i et lukket system.
Det tenkte iallfall Maybach, den trofaste partnere til Gottlieb Daimler som var så betydningsfull for Mercedes-historien at han nå har gitt navnet til de aller mest luksuriøse modellene som Mercedes lager ‒ Mercedes-Maybach-utgavene.
Vi lar Mercedes selv forklare hvordan endringene til bilens ansikt har preget bilene opp gjennom tiden, både grunnet funksjonelle ting og selvsagt på grunn av designmessige grep.
Rørfomen som banet vei
En av de første løsningene var den rørformede radiatoren oppfunnet av Maybach i 1897. Den besto av en smal vanntank med åpne rør som gikk foran og bak, og luften strømmet gjennom denne mens bilen kjørte. En vifte drevet av veivakselen gjorde sitt til at kjølesystemet ville fortsette å gå selv når motoren gikk på tomgang. Det var den rørformede radiatoren som muliggjorde kraftigere motorer.
Det store gjennombruddet kom i 1900 med honeycomb-radiatoren i Mercedes 35 PS. Den besto av mer enn 8.000 små rør med et kvadratisk tverrsnitt på rundt seks millimeter per side. Det større frontarealet og høyere luftstrømmen som de firkantede rørene åpnet for ga betydelig mer kjølekraft.
Rørene ble loddet sammen for å lage en ny type rektangulær radiator med integrert tank. En vifte bak radiatoren forbedret temperaturreguleringen ved lavere veihastigheter. 35 hk-motoren i den første Mercedesen trengte bare ni liter vann i stedet for de tidligere 18 literne. Ett år og en rekke forbedringer senere var dette nede på bare syv liter.
Mercedes setter designstandarden
Designet til Mercedes 35 PS med sin kraftige stående radiatorgrill hadde en varig innvirkning på bilverdenen. Inntil halvveis i 1930-årene hadde praktisk talt alle serieproduserte biler et lignende radiatordesign, dog med noen små variasjoner mellom flate og spisse utgaver.
Radiatorgrillen med den karakteristiske vertikale folden i midten dukket opp i 1911, og muliggjorde en litt større kjøleflate. Men fordi det var mer komplisert å produsere, var det i stor grad forbeholdt biler med kraftige motorer.
I de første 40 årene av bilhistorien hadde radiatoren kun en praktisk funksjon. Bilprodusenter så det i utgangspunktet ikke den som et særegent kjennetegn for et merke. Individuell design var i stor grad i de kreative hendene til karosseribyggerne, som også likte å eksperimentere med formen på radiatoren – fra overdådige kurver til strømlinjeformede design inspirert av luftfart.
Radiatorgrillen som beskyttelsesdeksel
Den store endringen kom i 1931, og det med Mercedes-Benz 170 (Type W 15). For første gang ble radiatoren montert for beskyttelse bak et gitter.
Den nye komponenten var en del av panseret og designet med enorm omhu. Den elegante, avrundede, rektangulære formen var basert på selve radiatoren.
Imidlertid ble den også forsterket av en bred kromramme, som skulle formidle et budskap om kvalitet og tidløs eleganse.
Mercedes-stjernen dukket opp ikke én, men to ganger på det innovative radiatordekselet – som et merke men også som en verdig pryd. Bikakemønsteret hadde en funksjonell så vel som estetisk rolle.
Det beskyttet selve radiatoren mot skitt og fra å bli truffet av steiner. Skitne radiatorfinner var mindre effektive til avkjøling enn rene ribber, mens støt fra steiner kunne forårsake skade, noe som førte til at motoren ble overopphetet.
Radiatorgrillen på Mercedes-Benz 170 V fra 1937 beholdt den samme grunnleggende oppreiste, slanke formen. Den var imidlertid vinklet litt bakover og smalnet innover mot bunnen. Dette sendte et langt sterkere visuelt budskap om den dynamiske ytelsen til den nye limousinen.
Radiatorens litt spisse form forsterket denne effekten subtilt. Budskapet var også tydelig i det fine fretworket og de forkrommede tverrstiverene, som visuelt delte overflaten inn i nøyaktige seksjoner.
Heisann kromgitteret
Kromgitteret ble etter hvert en av merkets mest gjenkjennelige funksjoner.
Mercedes-designere var dog varsom og kom med gradvise tilpasninger til dens generelle form til inn på 1960-tallet. Da vokste Mercedes-grillen i bredden og krympet i høyden.
Fokuset var på bredden som skulle formidle mer kraft og tilstedeværelse.
Det var imidlertid også en grunn til denne trenden, nemlig å senke panseret for å forbedre aerodynamikken og dermed effektiviteten.
Ifølge tyskerne hadde denne forsiktige utviklingen av en så visuelt særegen signatur som radiatorgrillen en forsterkende anerkjennelse av Mercedes og dermed merkevarebildet over hele verden.
Utformingen av kromgitteret har fortsatt å strekke seg og utvikle seg fram til i dag.
«Sportsbil-ansiktet» flekset muskler
På 1950-tallet skapte Mercedes et annen og helt frittstående radiatordesign.
Den legendariske 300 SL «Gullwing» og den mindre 190 SL roadsteren ga et moderne alternativ kjent internt som «sportsbilens ansikt».
En stor Mercedes-stjerne var montert foran den brede, grunne radiatoråpningen og flankert av horisontale kromfinner. Dette designet ble kjennetegnet for sportsbiler og roadstere, og viste seg i løpet av tiårene som fulgte å være like tidløs og varig som den klassiske Mercedes radiatorgrillen.
Modelloffensivene på 1990- og 2000-tallet gjorde at fronten på Mercedes-bilene endret seg til et mer sportslig utseende. Inntreden i nye markedssegmenter med modeller som A-klasse og B-klasse, SUV-ene, flere kabrioleter, coupéer og roadstere krevde nye designvarianter.
Tallrike varianter av sportsbilens front – med eller uten karakteristiske horisontale finner – fant veien til flere modellserier, og understreker merkets nye og betydelig mer ytelsesorienterte retning.
Nå kan kunden selv velge
Det var spesifikke unntak som Formel 1-nesen til 2. generasjons SLK og SLR McLaren. I 2007 kom imidlertid den banebrytende beslutningen sammen med C-klasse (W 204) om å overlate avgjørelsen til kunden.
Avhengig av utstyrslinjen, prydet enten den klassiske (Classic og Elegance) eller sporty (Avantgarde) grillen fronten av bilen. Konseptet ble utvidet til E-klasse og gjelder fortsatt i dag for begge modellseriene.
Utformingen av radiatorgrillen på dagens Mercedes er enda mer individuell og fremfor alt mer skulpturell.
Ulike former, konturer og finner gjør det lettere å skille mellom modellseriene uten å neglisjere den særegne merkekarakteren til grillen. De skal forbli unike når det gjelder identitet og gjenkjennelsesverdi.
En Mercedes har alltid vært tydelig gjenkjennelig som en Mercedes – i alle tider i mer enn 120 år, melder tyskerne.
Det samme gjelder for merkene G-klasse, Mercedes-AMG og Mercedes-Maybach.
G-klasse-grillen er like ikonisk og unik som selve kjøretøyet. Den har horisontale finner og en stor sentral stjerne, og er flankert av to runde hodelykter. Med sine risikable konturer reflekterer den formspråket til den tidløse offroadklassikeren preget av klare linjer og store overflater, og har kun blitt omarbeidet med omhu siden 1990.
Med sine nedadgående konturer og vertikale finner refererer den dedikerte AMG-grillen til den globalt suksessrike 300 SL racerbilen som vant det legendariske Panamericana gateløpet i Mexico i 1952.
Denne har blitt gjentatt en rekke ganger opp gjennom årene, og blitt til den mest karakteristiske identifiserende funksjonen for alle nye AMG-modeller.
Vision AMG-utstillingsbilen indikerer hvordan framtiden til AMG-grillen kan se ut – et grillpanel i samme farge som karosseriet, men som beholder den umiskjennelige AMG-formen med vertikale finner.
Belysning sikrer at ansiktet forblir umiddelbart gjenkjennelig selv om natten.
Gjenkjennelsesverdien til den prestisjetunge Mercedes-Maybach-grillen ligger i den skulpturelle behandlingen av de vertikale finnene – inspirert av en pinstripe-drakt. Maybach-logoen er integrert i grillens kromramme.
Det nyeste konseptet, EQS Maybach, viser den helelektriske tolkningen av grillen – sømløs, med en jevnt integrert radarplate.
Nytt utseende ‒ men fortsatt en karakteristisk Black Panel-grill
Utviklingen fortsetter.
Mens batteri-elektrisk drift betyr at det ikke lenger er behov for en radiator foran på bilen, er det fortsatt behov for luftinntak.
Designere har imidlertid friheten til å posisjonere dem andre steder, noe som åpner muligheten for å lage et helt nytt og særegent front-design som understreker den progressive luksusen til Mercedes-EQ-modellene.
I stedet for grillen er et svart panel med en sentral stjerne som smelter sømløst sammen med de innovative frontlyktene. Den visuelle bredden over hele fronten gjenspeiler den dynamiske ytelsen.
Hadde Maybach levd i dag, ville han helt sikkert nikket anerkjennende.
Sjekk hvordan utviklingen av grillen har vært i løpet av 122 år, og disse bildene vil du ikke gå glipp av. Her er det nemlig en masse flotte ansikt servert i en bildeserie:
Les også: