Mansory slår fast at begrepet «ikon» i bilverden nå er så utvannet at det nesten ikke er verd noe som helst, og tyskerne vil aller helst unngå den forslitte klisjeen. Men noen ganger må man bare.
Så en av de få modellene som lever i dag som fortjener en slik betegnelse er Mercedes G-klasse, denne over 40 år gamle klassikeren som morsomt nok har beholdt formen ‒ både bokstavelig og billedlig.
-->
For bilen er fortsatt i toppform når det kommer til ytelser, og formen er fortsatt firkantet når det kommer til design. Og når den i tillegg har vært på høydesamling, bør formen være spisset ytterligere.
Mansory har nemlig som vanlig når det kaster seg over modeller gitt den enda mer krefter, og det er voldsomme greier som befinner seg i motorrommet. En Mansory Gronos 4x4 kan nemlig flekse med 850 hestekrefter og et dreiemoment på akkurat 1.000 Nm. Og det er kanskje ikke så rart.
For en G-klasse er en av de mest etterspurte basisbilene som Mansory får spørsmål om, og som et selskap som skal yte folket knaller de nå til med en ny Gronos-versjon som skiller seg veldig fra tidligere utgaver.
Denne gang er basisbilen en Mercedes G63 4x4, og denne finner altså veien i Mansorys stadig voksende Gronos-familie.
Grunntanken bak Mansory Gronos 4x4 er å komme med en utgave som er enda mer skreddersydd personlig smak, og for å få det til har de endret på ganske så mye.
Karosseriet har fått en rekke nye ting, og denne utgaven kan skryte av et nytt frontforkleet, utvidede forskjermer og større dører og bakforkle. Ja, selvsagt med deler laget av karbon.
Det er også det ultralette helkarbonpanseret, og bakerst henger det et reservehjul kledd helt i synlig karbon sammen med bakforkleet og takkantspoileren.
Videre har bilen en støtfangerbeskyttelse montert foran det bakre forkleet i karosserifarge, og dette er spesielt for røff terrengbruk i forbindelse med de fire LED-tilleggslyktene montert på taket.
Det er også mye synlig karbon, som blinklyssokkelen, speilhusene, luftinntakene og -uttakene, og Mansory tilbyr også andre synlig karosseriapplikasjoner for de som måtte ønske det.
Ja, om du er ekstra skvetten eller har terget på deg noen du ikke burde, eventuelt ferdes i utsatte områder i Sverige, så kan også bilen få i en panseret versjon.
Her er den «vanlige» Gronos 4x4:
Det er selvsagt også nye dekk, og Mansory Gronos 4x4 er utstyrt med felger av typen «FD.15» og terrengdekkene som har dimensjon 325/55 R22.
Og det bør være såpass, for dette er et terrengmonster nesten uten like.
For og motoren har fått kjørt seg, og Mansory har altså klart å tune denne opp til 850 hk og 1.000 Nm. Dette åpner for 0-100 km/t på 4,5 sekunder, og en toppfart som er begrenset til 210 km/t.
I likhet med de fleste andre biler som Mansory bygger om er det også mulig å få bilen med et oppgradert interiør, hvor det kan velges med tanke på skinn, farger, quilting og karbondesign.
Her er det broderte Mansory-logoer, aluminiumspedaler, et nytt sportsratt i skinn, nye lærmatter og masse andre løsninger som gjør innsiden spesiell.
Bak er det også mer luksuriøse individuelle sitteplasser i kombinasjon med en individuelt konfigurerbar midtkonsoll, opplyser tunerne.
Og siden dette opprinnelig er en bil fra et ekte stjernemerke byr Mansory også på stjerner. De har flyttet start/stopp-knappen mellom solskjermene, og det er flere hundre opplyste lysdioder i takvinduet og i dørpanelene som lager en stjernehimmel som lyser «Gronos 4x4». Hvor kult er det?
Hva moroa koster sier ikke Mansory noe om, men den spiller kanskje mindre rolle for de som vil ha sin G63 gjort om til en Gronos 4x4.
Og vi tenker det er noe av dem, for som du kan se av bildene under er dette en ganske så unik utgave av det gamle, ja, ikonet.
Les også: