Hva som faktisk er vårens vakreste eventyr strides det som kjent om, men for mange er det inntoget av tohjulingene i trafikken. Og en ting kan vi være enig om ‒ det er iallfall et sikkert vårtegn.
Og et som også kan være det farligste.
-->
‒ Det gjelder å ikke ta sjanser og huske på at man er rusten etter flere måneder uten å ha kjørt, sier Jan Harry Svendsen, leder for NAF MC.
‒ Nå setter mange motorsyklister seg på sykkelen etter en lang vinter. Det setter store krav til motorsyklistene, men også til bilistene som igjen må venne seg til en ny trafikantgruppe på veiene.
Vi vet også hva som er det aller farligste, for det viser statistikken. De fleste ulykkene med MC er utforkjøringer i venstresving, noe som betyr at mange mister kontrollen i svingene.
Men på generell basis var det også en betydelig økning i antall motorsykkelulykker på norske veier i fjor 2022, melder NAF.
Nesten alle ulykkene kan gi store konsekvenser, og Svendsen gir oss et bilde på hvor sårbare motorsyklistene faktisk er ute i trafikken.
‒ I en bil sitter man fastspent i et sikkerhetsbelte, og er i tillegg beskyttet av kollisjonsputer og et karosseri, forklarer han.
‒ En motorsykkel har ikke slikt utstyr. Her sitter føreren helt åpent og ubeskyttet dersom ulykken skulle være ute. Som motorsyklist må du derfor være ekstra varsom og gjøre alt du kan for å hindre at man blir innblandet i en ulykke.
I tillegg til at det er lenge siden man har kjørt MC, byr også våren på andre særutfordringer.
‒ Ofte ligger det igjen grus og strøsand. I skyggepartier kan det fortatt være glatt etter smeltevann som har frosset. Når det er lenge siden man kjørte motorsykkel sist, har man heller ikke de marginene man hadde da man satte motorsykkelen bort i fjor høst, sier Svendsen.
Det enkle rådet er å starte den nye MC-sesongen med korte turer, og Svendsen råder i tillegg bilistene til å være ekstra oppmerksomme nå som en ny gruppe trafikanter er ute på veiene.
‒ Tipset til alle MC-førere er å ta kortere turer i begynnelsen og ikke minst å kjøre forsiktig. Senk farten og kjør rolig slik at du skaffer deg et handlingsrom, sier Svendsen.
En utfordring for bilistene er at det er fort gjort å feilbedømme avstanden til motorsyklister.
‒ Følg med i blindsoner og speil og ta hensyn til motorsyklistene og mopedistene når du er ute og kjører, sier lederen for NAF MC.
‒ Gi tegn og ikke ta sjansen på at du rekker over krysset før motorsyklisten der du har vikeplikt. Mange ulykker skjer fordi bilister feilberegner avstanden til motorsykler og kjører ut foran dem, derfor er det også viktig at motorsyklistene er oppmerksomme og tar forhåndsregler inn mot kryss, understreker han.
Til slutt at det er smart å ta en grundig gjennomgang av sykkelen før man legger ut på veien.
Her er noen viktige ting å sjekke, ifølge NAF:
Sjekk dekk og dekktrykk.
Kontroller at det ikke har blitt lekkasjer fra fjæringskomponenter og motoren gjennom vinteren.
Pass på at alle lys virker som de skal.
En sjekk av kjøreutstyret er også en god ide før sesongen starter.
Da gjenstår kun en ting. God tur og kjør pent!
Les også: