Vi vet at vekt er viktig når det kommer til sportsbiler som
fokuserer på akselerasjon/bremsing, men også for vanlige personbiler er det
flere fordeler med lette biler. Ettersom det kreves mindre energi for å flytte på
lette biler går drivstoff/strømforbruket ned, kjøreegenskapene blir bedre, og de
sliter også mindre både på dekk, oppheng, bremsesystem og underlaget enn
tilsvarende biler over et tonn. Det finnes mange vanlige biler som veier under 1.000 kilo, men
de aller fleste av disse er ultrakompakte modeller ‒ eksempelvis Volkswagen Up,
Toyota Aygo og Fiat 500.
et hakk og finner bilene som er rundt 4 meter i lengde tipper ofte vekta over
ett tonn, som for eksempel den populære Volkswagen Polo som runder denne
grensen. Det gjør også Opel Corsa, en bil som måler rett over 4 meter.
Dagens 5-dørsversjon veier 1.088 kilo, altså godt over tonnet. Men Opel har hatt et voldsomt fokus på vekt de siste årene,
og har slanket nye modeller som Astra og Insignia betydelig. Da Astra ble ny i 2015
var den rundt 200 kilo lettere enn forgjengeren, mens nye Insignia Grand Sport
veier 175 kilo mindre enn bilen den erstattet. Og nå befinner også den lille bybilen Corsa seg på slankefarmen,
og dietten fungerer åpenbart. For den kommende 6. generasjonen av Corsa veies nå inn under
den magiske grensen, og 5-dørsversjonen på 4,06 meter veier for eksempel 980
kilo ‒ 108 kilo mindre enn bilen den erstatter. Opel fokuserer på flere områder for å ta vekta ned, og de
har også utviklet en ny multiplattform som gir ytterligere vektreduksjon. Denne plattformen åpner for øvrig også opp for diverse
drivverk, og nye Corsa kommer også som en ren elbil.
og tyske Eisenach har satt sammen mer enn 13,6 millioner eksemplarer siden den
gang. Dagens versjon kom tilbake i 2014, og er kjent som Corsa E. Denne
skal altså pensjoneres snart, og 6. generasjonen går nå inn i produksjonen og
det åpnes for salg senere i år.