Kritikken har haglet etter at bøtesatsene fikk seg et voldsomt løft og økte med 30 prosent, og nå er for eksempel boten på 9.700 kroner dersom man blir tatt for ulovlig mobilbruk bak rattet. Den er dermed over fire ganger så høy som i Danmark og over seks ganger så høy som i Sverige.
Argumentet for å øke bøtene er at disse skal ha en preventiv effekt, og dermed gjøre trafikken mer sikker. Så for mobilbruk skal denne være så avskrekkende at folk rett og slett ikke fisker fram mobilen mens de kjører bil.
-->
Og skal vi tro en ny undersøkelse gjennomført av Ipsos for Gjensidige er mange skremt.
I den svarer nemlig mer enn 5 av 10, altså over halvparten, at den sviende høye mobilboten er avskrekkende. På samme tid innrømmer svært få at de faktisk bruker håndholdt mobil når de kjører.
Kun 1 av 10 sier at bruker mobilen uten hands-free i dag, og at sannsynligheten for at de gjør det i framtiden er også mindre med den nye bøtesatsen.
Undersøkelsen viser også at menn bruker mobilen mer enn kvinner når de kjører. De mener også i større grad at boten er for høy, men vil også i mindre grad endre adferd på grunn av økte bøtesatser.
Undersøkelse viser også at husholdningsinntekten ikke ser ut til å ha noe å si på hvordan dette spørsmålet besvares.
‒ Ingen samtale er så viktig at du i verste fall risikerer livet både for deg selv og andre i trafikken, sier Jan Fleinsjø, bilmekaniker og rådgiver i Gjensidige.
Han sier at flere titalls liv har gått tapt de senere årene som følge av mobilbruk i bil.
‒ Det skal lite til for å miste oversikten når du kjører bil og fikler med mobiltelefonen, sier Fleinsjø, som understreker at det ikke bare er boten som kan svi når det kommer til mobilbruk bak rattet.
‒ Forsikringsselskapene straffer mobilbruk ved å redusere erstatningene når trafikkuhell kan knyttes til mobilbruk. I grove tilfeller har Gjensidige avkortet erstatningen med mer enn 100.000 kroner, sier Jan Fleinsjø.
Det har vært ulovlig å bruke håndholdt mobil bak rattet siden 2000, og lenge lå boten på 1.700 kroner. Men i 2021 ble dette økt til 5.000 kroner, deretter 7.450 kroner og nå er den altså på 9.700 kroner.
Både i Sverige og Danmark er denne satt til henholdsvis 1.500 svenske og 1.500 danske kroner, så Norge har den soleklart høyeste mobilbruk-boten i Skandinavia.
I en av lenkene under bildet kan du sjekke ut hva bøtene for mange av de vanligste forseelsene i trafikken nå er på.