Spectre. Det navnet får det til å gå kaldt nedover ryggen til James Bond-fansen, men riktig så skummel er ikke navnet i RR-universet.
Rolls-Royce har nemlig en navne-strategi som baserer seg på de paranormale skapningene hvor sjelen vandrer rundt her på jorden, noe modellene Ghost, Phantom og Wraith er gode eksempler på.
-->
Den kommende elbilen får også et slikt navn, for spectre betyr også et spøkelse. Så Spectre-organisasjonen i 007 er altså spøkelsesorganisasjonen.
Men Rolls-Royce Spectre blir alt annet enn det, for dette er altså den doble R’ens aller første elbil.
Forventningene til hva merket som er eid av BMW-gruppen klarer å få til er selvsagt gigantiske.
‒ Når vi kunngjør en ny Rolls-Royce-bil er det alltid store forventninger, men Spectre er uten tvil det mest etterlengtede produktet i merkets moderne historie, sier RR-sjef Torsten Müller-Ötvös.
‒ Grunnen er at dette er mye mer enn et produkt. Det er et symbol for vår lyse, dristige elektriske framtid, og det representerer et seismisk skifte i vår drivlinjeteknologi.
Nå har Rolls-Royce en ganske stor fordel mot andre merker som lager sin første elbil, og det er at de kan støtte seg på BMW ‒ som allerede i 2013 kom med sin første elbil i form av BMW i3.
Men ikke overraskende vil luksusmerket gjøre ting på egen måte, og kaller Spectre for en Rolls-Royce 3.0.
Det første steget i den nye RR-tiden startet med en ny Phantom i 2003 som var Rolls-Royce 1.0, og dette ble fulgt opp av en ny fleksibel aluminium-arkitektur for dagens Phantom, Cullinan, Ghost og de såkalt Coachbuild-prosjektene. Dette var Rolls-Royce 2.0.
3.0 betyr at de har tatt høyde for at tradisjonelle ting som en diger motor, girkasse og drivstofftank er borte, og Rolls-Royce akter å utnytte dette med enda mer innvendig plass.
Og de trenger heller ikke å ta like mye høyde for en annen fiende av svære luksusbiler, motorstøyen.
Til slutt bør ikke heller ikke krefter være noe problem, for elektriske drivverk er overlegne selv de mest potente tradisjonelle drivverk. For eksempel har både Tesla og Rimac på gang sportsbiler som skal klare 0-100 km/t på under 2 sekunder. Det er raskere enn en formel 1-bil.
Hva vi konkret kan forvente av Spectre er for tidlig å si, men at det kommer til å bli en spektakulær elbil viser en ting.
For selv om motorstøyen er borte, må Rolls-Royce fortsatt håndtere annen støy, som vind- og veistøy. Så de har brukt 700 kilo med materialer bare for å sørge for en dørgende stille lounge.
Det skal heller ikke stå på testingen.
Britene har planlagt et testprogram på ekstreme 2,5 millioner kilometer, og har nå gjort unna en fjerdedel av dette.
Den siste bunken av kilometer er logget nært polarsirkelen, for Spectre har nå unnagjort sine vintertester.
Det skjedde i Arjeplog i Nord-Sverige, hvor tempen på en «god» dag kan falle ned til -30 grader.
‒ Vår oppgave er å lære opp hver komponent og system hvordan de skal tenke, oppfører seg og kommuniserer som en Rolls-Royce, sier ingeniørdirektør Mihiar Ayoubi.
‒ Her i Arjeplog har vi bygget et betydelig fundament slik at vi kan skape en ekte Rolls-Royce. Dette er et stort skritt framover for merket, men også for elektrifisering – selv om Spectre er i sin spede begynnelse, kan jeg bekrefte at teknologien vil gi en ekte Rolls-Royce-opplevelse.
Det er en stor fordel med glatte vintertester som kanskje ikke så mange tenker på. For med et svært glatt og uforutsigbart underlag kan Rolls-Royce selv i lave hastigheter sjekke ut hvordan bilen normalt ville oppført seg i høye hastigheter.
I tillegg får de altså sjekket all teknologi og elektriske systemer i ekstrem kulde, og det er viktig.
For Spectre blir den mest tilkoblede Rolls-Royce-bilen noensinne, i tillegg til at hver eneste komponent er mer intelligent enn i tidligere.
Spectre har hele 141.200 sender-mottaker-relasjoner, og mer enn 1.000 funksjoner med mer enn 25.000 underfunksjoner.
Til sammenligning har Phantom 51.000 sender-mottaker-relasjoner, 456 funksjoner og 647 underfunksjoner.
Sagt med andre ord; Spectre kommer til å bli den klart mest intelligente i RR-familien.
I og med at Rolls-Royce nå har konkludert vintertestene, så fungerer åpenbart alt som det skal.
Det betyr forhåpentlig at en Spectre også bør fungere ganske så bra også i den norske vinterkulden.
Så ja, det er bare å begynne å spare. Du har knapt to år på deg, for de første bilene skal etter planen leveres ut til kundene i 4. kvartal neste år.
Les også: