Skremmende lang bremselengde på piggfrie vinterdekk

Det er lov å bruke piggfrie vinterdekk også om sommeren, men det er absolutt ikke å anbefale. Se video.


‒ Det er skremmende hvor mye lengre tid man bruker på å stoppe med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk, sier Jan Harry Svendsen i NAF.

Han og NAF har akkurat gjennomført en test hvor de har målt forskjellen mellom sommer- og vinterdekk på sommerføre, og Svendsen er skremt. Og det med rette.

-->
For:

‒ I 80 km/t har bilen med vinterdekk 7 meter lengre stopplengde. Det tilsvarer en og en halv billengde. Det er dramatiske tall og viser hvorfor det er så viktig å legge om fra vinterhjul til sommerhjul, sier NAF-rådgiveren.

NAF gjennomførte testen på en lukket bane og med to Opel Mokke-e som testbiler, og den eneste forskjellen mellom bilene var at den ene hadde sommerdekk og den andre var skodd med piggfrie vinterdekk.

‒ Piggfrie vinterdekk fungerer godt om vinteren og når temperaturene er lave, men når gradestokken nærmer seg 10 varmegrader mister piggfrie vinterdekk egenskapene sine. Resultatet er dårligere veigrep og ikke minst lengre bremselengde, sier Svendsen.

I verste fall kan flere meter bremselengde få fatale følger, og resultatet kan bli at biler blir involvert i ulykker som kunne vært unngått med vanlige sommerdekk.

‒ I en kritisk situasjon teller hver centimeter. Syv meter kan være forskjellen på en alvorlig ulykke eller å avverge en farlig situasjon. Kommer det et barn ut i veien foran deg er det ikke sikkert at du har syv meter ekstra til rådighet, påpeker Svendsen.

Under testen var det 12 grader og tørr veibane, og forskjellen ville blitt enda større under høyere temperaturer og i regn.

‒ Våt veibane vil gjøre at bilen med piggfrie vinterdekk bruker enda lengre på å stoppe, understreker Svendsen.

‒ Det samme skjer om temperaturene i luften og asfalten stiger. Vinterdekk krever nemlig kulde for å fungere slik de skal.

NAF har et klart råd til de som benytter seg av piggfrie vinterdekk ‒ legg om til sommerdekk når temperaturen passerer 10 grader.

‒ Fram mot sommeren har vi flere utfartshelger, og vi oppfordrer alle bilførere til å sjekke at dekkene er tilpasset føret, sier Svendsen.

‒ Du bør sjekke både type dekk og mønsterdybden, og sikre at bilen er skodd for de forholdene du møter. Nord i landet er det fortsatt vinterlig flere steder, mens sørpå er det mye varme og da må sommerdekkene på.

Les også:

Les mer om:

Nyheter