Det tsjekkiske merket er allerede i gang med sin elbilsatsing gjennom Skoda Enyaq, en bil satt sammen på den nye MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen. Nå trykker de enda hardere på den elektriske gasspedalen.
Det gjør de med både en oppdatert identitet, et nytt designspråk og en ny logo, samt ganske så mye nye midler i potten ‒ 5,6 milliarder euro i elektrisk mobilitet og 700 millioner euro i digitalisering de neste fire årene.
-->
‒ Dette tar merkevaren Skoda til et helt nytt nivå. Nytt design skal bidra til å markere enda tydeligere hva vi står for ‒ moderne og funksjonelt design, smarte løsninger og en digital brukeropplevelse, forteller Martine Behrens, som tar over som Skoda-direktør 1. september.
Skoda forklarer at det nye designspråket skal gradvis innføres fra neste år, mens logoen ikke lenger blir tredimensjonal og er mer tilpasset den digitale verden vi befinner oss i.
Identiteten vil få seg et løft via to nye nyanser av grønn, «Emerald» og «Electric Green», som skal understreke bærekraftig mobilitet. Dette skal først merkes i informasjon- og kommunikasjonsmateriell, og deretter i alle modeller fra 2024.
For forbrukerne er selvsagt det viktigste hva dette har å si for bilene, og det får vi en forsmak på gjennom et nytt konsept. Totalt melder Skoda at de skal komme ytterligere tre elbiler innen 2026, som dermed tar det totale utvalget opp til fire elbilmodeller.
Konseptet som de nå viser er en ganske stor elbil med tre seterader og dører som går hver sin vei, noe som betyr enklere inn- og utgang av bilen. Konseptet kalt Vision 7S er utstyrt med et batteri på hele 89 kWh som sørger for en rekkevidde på over 600 kilometer, mens ladehastigheten er på 200 kW.
Vision 7S er i likhet med Enyaq basert på MEB-plattformen og består i store deler av bærekraftige materialer, som støtfangere foran og gulvet på innsiden som er laget av resirkulerte dekk og stoff som er laget av 100 prosent resirkulert polyestergarn.
Det er sju vertikale luftinntak i fronten og lignende luftinntak bak som gir bilen et mer unikt utseende, og konseptet er også skodd med 22-tommers aero-felger. Ytterligere luftuttak er plassert bak hjulbuene og over sideskjørtene.
Bilen har også en taklinje som faller svakt bakover og ender opp i en takspoiler, mens den matte metallic-lakken i den lyse fargen «Explorer Green» skal understreke det minimalistiske utrykket til konseptet. Dette er for øvrig den første Skoda-bilen med matt lakkering.
På innsiden byr Vision 7S på to ulike konfigureringer, en for selve kjøringen og en for avslapping.
Her forklarer Skoda at under kjøring er all betjening ideelt posisjonert og enkelt å nå for føreren, og den 14,6 tommers store touchskjermen er plassert vertikalt for best mulig betjening.
Når bilen står i ro er det mulig å velge en «Relax»-modus via et enkelt trykk på en knapp i senterkonsollen, og da trekkes ratt og instrumenter nærmere dashbordet for bedre plass og skjermen justerer seg horisontalt.
Bilen har altså tre seterader, og det er selvsagt ikke en ekte Skoda om den ikke har smarte løsninger.
På andre og tredje rad forklarer Skoda at det er magneter på baksiden av setet foran slik at det er mulig å feste mobilen der, og det er også mulig å skrive på stoffet med fingeren – gøy for både store og små.
Da Skoda viste fram innsiden første gang var det nok plasseringen av barnesetet som var mest oppsiktsvekkende, for denne plassen er faktisk integrert i senterkonsollen. Det er også mulig å velge et ekstra interiørkamera i taket som gir bilder av barnet på infotainment-skjermen.
I tillegg byr Vision 7S på smarte løsninger som for eksempel praktiske ryggsekker som kan festes magnetisk til setenes bakside.
Denne elbilen viser altså vei for tre nye elbiler innen utgangen av 2026, og vil altså ta det totale elbil-utvalget hos Skoda opp til fire modeller.
‒ Vi skal ha et solid utvalg elbiler som dekker alle behov, sier Behrens.
‒ En liten og nettere elbil, en kompakt SUV og en 7-seters familiebil.
Her er bilder av konseptet med sju seter, Skoda Vision 7S:
Les også: