Denne bilen sladdet seg rett inn i Guinness rekordbok. (Fotos: Skoda)

Skoda Enyaq driftet seg inn i rekordboka

Lyst å bli en del av Guinness rekordbok? Da trenger du en Skoda Enyaq, en isbelagt innsjø og litt tålmodighet. Se video.


Det finnes en masse merkelige rekorder, noe de som har bladd i rekordboka til den irske ølprodusenten vet alt om.

Noen av de snodige rekordene er også knyttet til biler, så er du kreativ nok kan sikkert du også sette en slik rekord. Men en som allerede finnes er knyttet til sladding, og her gjelder det enkelt og greit å drifte lengst mulig med bilen. Ja, den er til å bli ør av, spesielt for de som faktisk setter slike rekorder.

-->
Det vet journalisten Richard Meaden alt om, for han har nå satt ny drifterekord på isen. Faktisk er han ikke ukjent med Guinness-rekorder, for tilbake i 2011 satte han en annen rekord bak rattet på en Skoda.

Da fant briten veien til USA og den berømte saltørkenen Bonneville Salt Flats, og da fikk en han 2-liters Skoda Octavia RS opp til hele 227,080 mph. Det er hele 365,4 km/t.

Nå jaktet han ikke på en fartsrekord, men ville altså sladde seg inn i rekordboka.

Da måtte han klare mer enn 6,231 kilometer sammenhengende drift, en rekord som ble satt i Kina så sent som i fjor.

For å klare det hadde han alliert seg med Skoda, som var på plass på innsjøen Stortjärnen nær Östersund for å teste ut dekkombinasjoner for den ferske SUV-modellen Skoda Enyaq RS iV. De hadde også sendt bud på en offisiell Guinness-dommer, for du må også ha en slik om det skal bli en bekreftet rekord.

Tsjekkerne hadde brøytet seg en skøytebane som målte 188,5 meter i omkrets, og forholdene burde være nær perfekte. -17 grader og en is som var 40 centimeter tykk.

Men å finne den perfekte kombinasjonen av dekk er ikke gjort i en håndvending, og totalt ble det gjennomført 18 timer med drifting over fem dager i søken etter den perfekte sladdekombinasjonen.

Og den fant de åpenbart.

Elbilen var utstyrt med 20-tommers lettmetallfelger, og foran satte de på noen Michelin-dekk med profilen 245/35 som hadde hele 600 pigger på 5 mm. Bak ble bilen utstyrt med Nokian Hakkapelitta 255/45 som hadde 300 pigger på 2 mm, og det skulle vise seg å være en nær perfekt kombinasjon.

Meaden holdt bilen i sammenhengende sladd i hele 15 minutter, og med det tilbakela han en distanse på 7,35 kilometer. Drøyt kilometeren bedre enn den gjeldende rekord, altså.

Når det gjelder kilometer i timen så gikk det ikke så veldig unna. Hastigheten lå nemlig mellom 31,6 km/t og 48,7 km/t, og journalisten gjennomførte 39 runder under rekordforsøket.

‒ Å være tilbake bak rattet i nok en rekordsettende Skoda er ganske spesielt, å gå fra Bonneville Salt Flats i USA til en frossen innsjø i Skandinavia – og sette to forskjellige rekorder i to vidt forskjellige biler, sier Meaden.

‒ Jeg er utrolig stolt over å være en del av et rekord-team igjen etter 12 år – hvem hadde trodd at vi skulle være her og drifte en elbil på is? Det viser hvor mye bilverdenen er i endring, og hvor spennende det er.

Den ferske Enyaq RS er utstyrt med et sportsunderstell som er 15 mm lavere foran og 10 mm bak målt mot den vanlige utgaven, og byr på 299 hk og 0-100 km/t på 6,5 sekunder.

Og den trives altså veldig greit også på særnorsk vinterunderlag, noe videoen helt klart viser.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter