Skitten strøm gjør elbilene langt mindre miljøvennlig

Volvo har sammenlignet elbilen C40 fylt med skitten strøm mot XC40 med forbrenningsmotor, og CO2-forskjellen blir ikke veldig stor. Nå ber de verdenslederne om å satse på ren energi.


Volvo og dattermerket Polestar er to av de flinkeste til å komme med karbonregnskap for sine elbiler. Polestar kom nylig med et nytt for Polestar 2 sammenlignet med Volvo XC40 med forbrenningsmotor (ICE), og den saken kan du sjekke via en av lenkene helt nederst.

Volvo har som kjent på gang en ny elbil i C40, og de har nå kjørt et karbonregnskap for denne mot den samme XC40-versjonen som Polestar målte mot.

-->
Og selvsagt slipper en C40 ut mindre CO2 gjennom et livsløp som inkluderer 200.000 kilometer med kjøring, men hvor mye snillere den er mot det lokale miljøet kommer helt an på strømmen som brukes til å lade opp batteriet.

En XC40 ICE fylt med E5-bensin slipper ut 59 tonn med CO2-ekvivalenter (CO2e) gjennom sitt livsløp som altså inkluderer alt fra vugge til grav, mens en C40 som fylles med en global elektrisk miks slipper ut 50 tonn. Altså kun 9 tonn mindre.

Dette skyldes selvsagt at den globale strømmiksen er svært skitten, hvor rundt 60 prosent genereres av fossilt brensel.

Om en C40 blir fylt av energimiksen til EU28 faller karbonregnskapet ned til 42 tonn CO2e, som dermed er 17 tonn mindre.

Men elbilen blir virkelig snill om det kun brukes såkalt fornybar energi som vi bruker her i Norge, og ved bruk av for eksempel vindkraft slipper en Volvo C40 kun ut 27 tonn CO2e gjennom sitt livsløp. Altså godt under halvparten av det en XC40 ICE gjør, og blir dermed en bil som kan betegnes som snill mot det globale miljøet.

For Volvo er skitten strøm et stort problem.

Bilmerket har selv planer om å kun produsere elbiler fra 2030, og målet er å bli helt klimanøytralt innen 2040, men trenger hjelp fra myndigheter og energisektoren for at bilene skal realisere sitt fulle potensial for karbonreduksjon.

– Vi tok en bevisst beslutning om å bli en helelektrisk bilprodusent og en industrileder, men vi klarer ikke overgangen til klimanøytralitet alene, sier Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo Cars.

‒ Vi trenger at myndigheter og energiselskaper over hele verden trapper opp investeringene i ren energikapasitet og tilhørende ladeinfrastruktur, slik at helelektriske biler virkelig kan oppfylle løftet om renere mobilitet.

Oppfordringen kommer nå som verdensledere og industriledere møtes under FNs klimatoppmøte COP26 i Glasgow, hvor det diskuteres planer for reduksjon av karbonutslipp.

Volvo ber altså verdensledere og energileverandører om å øke investeringene i ren energi, slik at elbilene kan utnytte sitt klimavennlige potensial fullt ut.

At en C40 som lades med skitten strøm nesten ikke er mer miljøvennlig enn en XC40 ICE skyldes selvsagt produksjonen, for den nye rapporten rundt livssyklus viser at produksjonsutslippene til en C40 Recharge er 70 prosent høyere enn for en bensindrevet XC40.

Det er altså viktig at også produksjonslokalene rundt om i verden brukes minst mulig skitten strøm, så Volvos oppfordring gjelder ikke kun lading av elbiler ‒ men også i produksjonen.

Flere store produsenter prøver nå ut nye løsninger for å dempe karbonutslippene i produksjonen, og Volvo har selv et prosjekt sammen med stålprodusenten SSAB om å utvikle fossilfritt stål og med batteri-leverandører om å produsere batterier ved hjelp av 100 prosent fornybar energi.

For de vil gjerne at elbilene skal være mye mer miljøvennlig enn en ICE-bil, og ikke bare litt.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter