Det har vært et ganske så stort fokus både på utslippet rundt personelltransporten og varetransporten i byene, men de største kjøretøyene har blitt litt glemt. Men nå skjer det elektriske ting også der.
Enova har for eksempel nylig annonsert en forenklet ordning for de som vil ha støtte til innkjøp av større elektriske kjøretøyene, og håper med det å bidra til enda mer fart i overgangen til utslippsfrie store lastebiler her i Norge.
-->
Dette kommer etter at Enova har sett at produsentene nå forsterker satsingen på også større elektriske lastebiler, og en av disse er Volvo.
De utvider nå satsingen på elektriske lastebiler, og sammen med DHL setter de i gang et prosjekt med fokus på tungtransport over større distanser.
Samarbeidet byr dermed på verdens første pilottest av en fullelektrisk Volvo FH-lastebil med totalvekt på opptil 60 tonn, og lastebilen skal i drift mellom DHL-terminalene i Göteborg og Jönköping som har en avstand på rundt 150 kilometer.
Den tyske giganten har som mål å redusere alle logistikkrelaterte utslipp til null, og konsernet har siden 2007 forbedret CO2-effektivitet med 35 prosent.
‒ Jeg er trygg på at vårt sterke samarbeid med Volvo Trucks, et av de største lastebilmerkene i verden, vil hjelpe oss nå våre ambisiøse miljømål i veitransportsektoren, sier Uwe Brinks, administrerende direktør i DHL Freight.
Volvo forsøker å gjøre overgangen til elektriske lastebiler så smertefri som mulig totalt sett, så de jobber nå med økosystem-løsninger som inkluderer lading, ruteplanlegging, kjøretøy, service og annen støtte.
‒ Transportbransjen endres raskt, og å være bærekraftig er et stadig viktigere mål for mange av våre kunder, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
‒ Vi tilbyr effektive transportløsninger som hjelper bedrifter med en rask overgang til fossilfrie drivstoff som elektrisitet. DHL Freights brede og globale ekspertise innen logistikk gjør at vi kan studere forutsetningene for å komme videre med dette teknologiskiftet, og tilpasse det til kundenes behov og deres type transportvirksomhet.
Nå er ikke elektriske lastebiler noe nytt for Volvo, som allerede har Volvo FL Electric og Volvo FE Electric i serieproduksjon. DHL satte nylig i drift en ny Volvo FL Electric i London, og den ble dermed den første spesialbygde helelektriske Volvo-lastebilen for lokal distribusjon i Storbritannia.
Sent i fjor startet også Volvo i Nord-Amerika salget av VNR Electric, og i år starter salget i Europa av tunge elektriske lastebiler.
‒ Vår forpliktelse er at hele vår portefølje av lastebiler skal være fossilfri senest i 2040, sier Roger Alm.
Prosjektet mellom Volvo og DHL inngår i et initiativ kalt REEL, drevet fram av Sveriges innovasjonsbyrå Vinnova for å fremme overgangen til et elektrifisert godstransportsystem.