Det jobbes hardt med å utvikle teknologi som lar bilene ta seg av parkeringen, og da mener vi ikke bare det å smette inn i en lomme ‒ noe mange biler klarer i dag.
Målet er fullstendig automatisert parkering, slik at du kan kjøre for eksempel til et parkeringshus, klatre ut av bilen og trykke på en app. Deretter tar bilen seg selv videre inn i parkeringshuset og finner seg en plass. Når du skal hente bilen, er det bare å trykke på appen og bilen kommer og plukker deg opp.
-->
Dette er selvkjøring som på fagspråket heter autonomt nivå 4, og med slike biler kan du bare plasserer rompa i baksetet og la bilen gjøre kjørejobben.
Mercedes og Bosch har allerede jobbet med nivå 4 knyttet til parkering en stund, noe som også sin egen betegnelse på fagspråket, AVP (automated valet parking). Senest i fjor sommer kunne Mercedes og Bosch vise fram en bil som parkerte av seg selv i parkeringshuset knyttet til Mercedes-museet i Stuttgart, men dette var spesielle AVP-utstyrte biler.
Nå tar de dette et skritt lenger, og vil åpne verdens første automatiserte kommersielle parkering knyttet til biler uten spesialutstyr.
Dette skal etter planen skje i parkeringshuset knyttet til Stuttgarts flyplass, og mer eksakt på P6-avdelingen.
Men det hjelper lite å leie en Volkswagen Golf og tro at den kan parkere av seg selv, for det er ikke akkurat flust med biler som byr på AVP. Faktisk er det bare en ‒ den helt nye Mercedes S-klassen.
Denne er mulig å få med en pakke som Mercedes har kalt Intelligent Park Pilot, og dette åpner for at bilen kan motta signaler fra mobil-appen om å parkere seg selv.
‒ Med den nye S-klasse er det ikke bare kjøringen som er luksus, det samme er parkeringen, slår Michael Hafner, leder for automatisk kjøring hos Mercedes fast.
Nye S-klasse er den aller første serieproduserte bilen med AVP, men det betyr ikke at de som kjører en slik kan benytte seg av det veldig flotte hjelpemidlet. For som med selvkjørende biler må myndighetene først gi grønt lys, og parkeringshusene må også ha riktig teknologi.
Begge delene har parkeringshuset P6 på Stuttgarts hovedflyplass, som snart åpner for kommersiell testing. Men vi kan slå fast at dette ikke akkurat blir normen rundt parkeringen med det aller første, for de har kun to ledige parkeringsplasser for dette. Trøsten er at dette vil utvides så snart AVP-biler blir mer vanlig.
Pilothuset på flyplassen er utstyrt med spesielle Bosch-kameraer som overvåker ledige parkeringsplasser, og oppdager også hindringer for de selvparkerende bilene. For man vil jo nødige skrape opp en bil som S-klassen.
Bilene kan kjøre opp ramper, gjennom trange passasjer, bytte etasjenivåer og til og med kjøre rundt parkeringshuset av seg selv, akkurat som en «ekte» selvkjørende bil.
Mercedes har selvsagt også tenkt på av- og påstigningssoner, så det er bare å ratte bilen dit, klarte ut og trykke på appen. Målet er å utvikle en infrastruktur som kan brukes i de fleste parkeringshus, og som åpner for en miks av selvparkerende biler og de som må parkeres manuelt.
Men ikke depp altfor mye for at dette nå skjer i et parkeringshus i Stuttgart, for med på det prosjektet er også Apcoa, parkeringsselskapet som ikke har færre enn 1,4 millioner parkeringsplasser i 13 europeiske land.
Og ja, det inkluderer også Norge.
Så da gjelder det bare å få tak i en ny Mercedes S-klasse…
En annen kommende bil som byr på AVP er HiPhi X, en ultramoderne elbil som er under utvikling. Les mer om akkurat det og se også en video av en helautomatisk parkerende Mercedes i denne saken her.
Les også: