Det er ikke sikkert du har fått det med deg, men det nyopprettede britiske bilmerket Ineos Automotive har på gang en terrengbil kalt Grenadier. Denne minner sterkt om klassiske Land Rover i formen, og skal da også ta terrengbiler som de gamle Land Roverne tilbake til røttene.
Ineos skal altså lage biler som trives ekstra godt i terrenget, og produksjonen skal etter planen starte opp neste sommer.
-->
Selskapet bak satsingen, Ineos, ja, de som tok over sykkelsatsing fra Sky, er en global gigant innen kjemikalier. De har selvsagt en rekke datterselskaper, inkludert et kalt Inovyn. Disse er Europas ledende på elektrolyse, den primære teknologien som gjør at man kan omdanne hydrogen til elektrisk kraft.
Så Ineos har inngått et samarbeid med Hyundai rundt hydrogensatsingen, noe som kan føre til både en utbygging av infrastrukturen og hydrogendrevne Ineos Grenadier en gang i framtiden.
Og det kan faktisk bety at Ineos nok en gang følger i fotsporene til Land Rover.
For også Jaguar Land Rover ser mot hydrogen som et alternativ.
Selskapet har en voldsom satsing på nullutslipp, og blant annet er planen at Jaguar skal være et rent elbilmerke i 2025. Litt lengre fram i tid, i 2036, har Jaguar Land Rovers mål om å oppnå nullutslipp, og i 2039 håper de på et netto nullutslipp på tvers av forsyningskjeden, produkter og operasjoner.
Og det fører de også over på hydrogen, hvor en brenselcellebil fungerer som en elbil, bortsett fra at den produserer sin egen strøm ved hjelp av hydrogen og en brenselcelle. Det tar kun noen minutter å fylle opp hydrogentanken, og vinterkjøring innvirker også lite på rekkevidden.
Den britiske produsenten har allerede innledet et stort hydrogenprosjekt kalt Zeus, delvis statsfinansiert og med et formål om å finne ut hvordan man best mulig skal utnytte et brenselcelleanlegg i en personbil.
Dette har igjen ført til en praktisk test av Land Rover Defender, og her skal alle aspekter gjennomgås ‒ for eksempel tid som brukes til tanking, kjøring med henger eller egenskaper i terrenget.
Land Rover og hydrogenekspertene jobber nå med å utvikle et hydrogendrivverk som skal plasseres i en prototype, og britene håper at de kan begynne med de praktiske testene allerede senere i år. Da skal det samles viktig data om drivstoff-forbruk, varme og ventilasjonsegenskaper.
Jaguar Land Rover får god hjelp i prosjektet, og har med seg en rekke store samarbeidspartnere som alle med på å utvikle, bygge og til slutt prøve ut FCEV-prototypen.
‒ Vi vet at hydrogen vil spille en viktig rolle i framtidens mobilitet- og transportindustri, sier Ralph Clague, leder av Jaguar Land Rovers hydrogen og brenselcelle-satsing.
‒ Sammen med batterielektriske biler gir den nullutslippsløsninger samtidig som det oppfyller de høye kravene til Jaguar og Land Rovers biler. Den innsatsen vi gjør sammen med våre samarbeidspartnere vil hjelpe oss på veien mot å bli en organisasjon med netto-null utslipp innen 2039, samtidig som vi planlegger neste generasjon nullutslippsbiler.