Skal det være en flyvende elbåt?

Hva om man kunne hevet seg over bølgene og sust lydløst over vannet? Vel, hils på Candela Seven, en svensk elbåt med en batteripakke fra BMW i3.


Biler har ledet an den elektriske revolusjonen, mens både båter og motorsykler har hengt litt etter. Men nå skjer det ting der også.

For eksempel har tradisjonsrike Harley-Davidson for lengst introdusert sin første helelektriske tohjuling, mens en svenske nå fører an på båtsiden med noe ganske så spesielt.

-->
En av utfordringene med elektriske båter er motstanden, akkurat som det er for elbiler. For jo lettere en elbil ruller framover, jo mer rekkevidde får man ut av batteriene.

Prinsippet er det samme til sjøs, så det gjelder å komme opp med løsninger som lar de elektriske båtene skjære mer effektivt gjennom vannet. Vannmotstanden har også gjort sitt til at elbåtene er trege.

I mars i fjor kunne den svenske produsenten Candela presentere sin løsning på disse to problemene, og den var ganske så oppsiktsvekkende.

Båten het Seven, og svenskene hadde like godt montert vinger under båten. Disse fungerer nesten som en vinge på et fly, for de sørger for å løfte båten 70 centimeter over vannet og dermed minskes friksjonen og motstanden når farten blir stor nok (17 knop).

Denne ving-løsningen er på båtspråket kalt hydrofoil, og på Seven er disse aktive, elektronisk styrte foiler.

‒ Problemet med alle andre elbåter er at de enten har dårlig rekkevidde eller er veldig langsomme, sa gründer Gustav Hasselskog da han presenterte Seven.

‒ Jeg ville skape en båt som gjør noe med begge delene, forklarte ingeniøren som startet prosjektet da han sommeren 2015 begynte å regne på hvor mye fritidsbåten hadde kostet i rene bensinutgifter.

‒ En 7,5 meter lang båt hadde kostet 1.500 kroner å tanke, så denne er 95 prosent billigere forklarte Hasselskog.

Takket være foilen skal friksjonen mot vannet reduseres med hele 80 prosent, ifølge produsenten selv.

Candela Seven er en 7,7 meter lang båt som veier 1.300 kilo, og har et batteri på 40 kWh og en motor på 87 hk ved take-off og 74 hk kontinuerlig effekt.

Fordelen er altså lengre rekkevidde, større hastigheter, en stille og bølgefri båttur ‒ og selvsagt sparte drivstoffutgifter og null lokale utslipp.

Candela hevder at Seven er verdens raskeste elektriske båt, og toppfarten er satt til ganske så raske 30 knop (55 km/t). Ved 20 knop (37 km/t) har den en rekkevidde på 50 nautiske mil (92 km), og da bruker den 0,8 kWh/Nm, noe som visstnok skal tilsvare energiinnholdet i 1 dl bensin.

Båten ble altså lansert i fjor, og nå setter den også kurs for Norge.

‒ Dette er en fantastisk båt som for første gang gjør det mulig å krysse den norske skjærgården i høy fart på ren el, uten lyd eller støt fra bølger. Dette er starten på framtiden hva gjelder båtlivet, sier Sondre Klungland hos House of Yachts.

De er den norske partnere i Oslo, og Klungland har selvsagt store forventninger til båten som skal bli «havets Tesla».

‒ Candela Seven er den perfekte båten for dagsutflykter i skjærgården vår. Ikke bare for at du kan kjøre utslippsfritt, men det er i våres øyne den første helelektriske daycruiseren som på alvor kan konkurrere med fossildrevne båter i samme segment, sier Klungland.

Den visjonære båten ankommer elbilnasjonen i juni, og de som gjerne vil oppleve hvordan det er å fly over vannet får da muligheten.

For Candela Seven er faktisk en aldri så liten flyvende elbåt, noe denne videoen fra produsenten med all tydelighet viser:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter