Sjekk denne duoen! (Fotos: Jaguar)

Sjekk hva Jaguar har laget!

Aiaiai, Jaguar har laget seg sju par med racing-inspirerte E-Type. Jepp, bilene kommer i par med en med og en uten et fast tak.


Vi elsker retro-trenden, for her tar bilmerkene tak i gamle og ikoniske modeller og gir de et nytt liv. Og Jaguar har som kjent nok av klassikere å velge mellom, men den aller største stjernen i familien er nok selveste E-Type.

Dette er bilen de aller største kjendisene på 1960-tallet kjørte, og det inkluderer gigastjerner som Steve McQueen, Brigitte Bardot, Frank Sinatra, George Harrison, Tony Curtis og Britt Ekland. Og det er ikke noe rart.

For Jaguar traff absolutt midt i okseøyet med sin lille og elegante sportsbil kalt E-Type, som også førte til en skikkelig salgssuksess med hele 72.000 biler. Så hvor vakker er den?

En som vet bedre enn oss andre er Enzo Ferrari, legenden bak den steilende hesten. Og da han så en Jaguar E-Type for aller første gang skal han rett og slett ha sagt at dette var verdens vakreste bil.

Dagens Jaguar vet selvsagt at denne bilen er en ekte juvel som de må passe ekstra godt på, og har stadig kommet med noen retroutgaver som hyller bilen. Og nå har de klar to nye. Eller mer eksakt 14 nye biler.

Det er Jaguar Classic som skal hylle de bilene som ble brukt i motorsport, og kjent under kodenavnet ZP under utviklingen. Det tok kun noen uker fra den vanlige E-Type var lansert i 1961 til de de første racerbilutgavene var klar til aksjon.

Totalt lagde Jaguar sju racerbiler, og disse hadde en litt mer tunet motor og oppgraderte komponenter som motorblokk og topplokk og en girkasse med korte utvekslinger. Den første seieren kom bare en måned etter at Jaguar hadde introdusert E-Type under Genève Motor Show, mer eksakt 15. april 1961

Da tok bilene med skiltene «ECD400» og «BUY1» første- og tredjeplass i Oulton Park Trophy for GT-biler, og dermed hadde E-Type videreført den stolte racing-tradisjonen til Jaguar-biler som C-type og D-type.

Vinnerbilen, en Indigo Blue E-Type «ECD 400» ble kjørt av selveste Graham Hill, den eneste føreren som har vunnet kongetrippelen bestående av Monaco Grand Prix, Indy 500 og Le Mans, mens «BUY 1» i Pearl Grey ble kjørt av Roy Salvadori og endte altså på tredjeplass.

Men Salvadori fikk raskt sin revansje, og vant allerede i mai et løp i Crystal Palace. Totalt ble E-Type en suksesshistorie med 24 pallplasseringer mellom 1961 og 1964.

De bilene hylles nå med sju par kalt E-type ZP Collection, og her er det detaljer til minne om E-Types racingtradisjoner samt tekniske oppgraderinger og forbedringer som gjør dem mer praktiske for kundene.

‒ E-Type ZP Collection er en ultimat hyllest av racingdebuten til E-Type, og er i seg selv en del av Jaguars rike motorsporthistorie, sier Paul Barritt, Director hos Jaguar Classic.

‒ Hvert par forteller en fascinerende, og ofte ukjent, historie om E-Type. ZP Collection hedrer ikke bare bilene, men også racerførerne som kjørte dem til seier på banen. 2.000 arbeidstimer med utsøkt håndverk på hver enkelt bil hos Jaguar Classic gir våre kresne kunder en unik hyllest til to av de største bilene i E-Type-historien.

Dette blir altså noen svært så eksklusive samlerobjekt, og kommer i par i form av en kabriolet og en coupé med fast tak som er fullstendig restaurert av ekspertene hos Jaguar Classic Works i Coventry.

Den ene bilen hedrer Graham Hills Indigo Blue E-Type kabriolet og er lakkert i en lignende blåfarge, og har også et svart panser samt en rekke eksteriørdetaljer som hyller vinnerbilen.

Kabrioleten byr på hvite runde dekaler på panseret og døren, samt en matchende «ramme» rundt luftinntaket foran. Fronten er bearbeidet for et renere uttrykk, og det er også ting som forkrommede støtfangere foran og bak, felger med eiker og hjulspinnere med Jaguar Heritage-logo.

På innsiden kan «ECD 400» lokke med ting som et ratt av bøk som også bærer et gullfarget Jaguar Growler-motiv og rødt skinn, og graveringskunstner Jonny «King Nerd» Dowell har laget unike kunstpaneler på midtkonsollen i anodisert aluminium som er håndgravert med detaljer.

Det er også inngraveringer av e halv laurbærkrans, bilens silhuett og Oulton Park-banelayout med et start/finish-flagg som hedrer det første løpet til Graham Hill og hans berømte sitat:

«I et billøp blir bilen en del av meg, og jeg blir en del av den».

Coupé-modellen hyller altså Roy Salvadoris bil, og dette er den eneste av de sju som ble laget som har et fast tak. Som med den toppløse søsteren er lakken inspirert av den originale Pearl Grey, og heter Crystal Pearl som en hyllest til hans første seier i Crystal Palace.

Også her er det samme detaljer som på Hills bil, slik som hvite runde dekaler og forkrommede støtfangere. På innsiden har den «BUY 1»-inspirerte bilen et interiør med Dark Navy Bridge i Weir-skinn med matchende Hardura-dekor og ratt i bøk og detaljer i grått anodisert aluminium på midtkonsollen.

Det er også detaljer som omrisset av Crystal Palace-banen og teksten med Roy Salvadoris kallenavn «King of the Airfields» sammen med en silhuett av bilen. Og ja, den andre halvdelen av laurbærkransen.

Jaguar byr, selvsagt, også på matchende hjelmer, for såpass må det selvsagt være.

Jaguar sier at ZP Collection er basert på Series 1 E-Type med 3.8-liters motor produsert i perioden 1961-1964. Versjonen med 265 hk har en autentisk aluminiumsradiator inspirert av 1961-modellen, elektrisk kjølevifte og elektronisk tenning samt eksosanlegg i polert rustfritt stål.

Bilen kombinerer også originaldetaljer med moderne brukervennlighet og pålitelighet, forteller Jaguar. Bilene er også utstyrt med en manuell 5-trinns girkasse som tar støyen ned og bedrer holdbarheten ‒ men uten at det har gått utover karosseriets originale form.

Og ja, moderne ting som DAB-radio, Bluetooth-tilkobling og navigasjon er også på plass, for vi er tross alt i 2023 nå.

Bilene leveres også med et skreddersydd biltrekk med ZP-logo og en skreddersydd jekk med unik oppbevaringsveske for oppbevaring under bagasjeromsgulvet.

Det blir selvsagt en vanvittig kamp om disse sju parene, men du kan jo prøve lykken over hos www.jaguar.com/classic om du er interessert.

Vi andre må nok nøye oss med å se på bildene, og det er jo ikke rent lite ‒ for vi snakker tross alt om rullende kunstverk.

Les også:

Les mer om:

Nyheter