Sjekk dette Volvo-smykket

Denne bilen ble en gang i tiden kjørt av Volvo-grunnlegger Gustaf Larson, og blir nå stilt ut i Tyskland.


I 1927 kan Norge skryte av en ting, for da startet vi nemlig
opp produksjonen av ostehøvelen ‒ faktisk en av de tingene vi er mest kjent
for.

Det er selvsagt stort, men på samme tid litt trist.

For mens vi høvlet osten satte to svensker i gang et litt
større prosjekt. Du kjenner det ved navnet Volvo.

Pådriverne var industrimannen Assar Gabrielsson og ingeniøren
Gustav Larson, som over en middag i 1924 bestemte seg for å lage biler.

Den første modellen de høvlet fram var en Volvo ÖV 4 (Öppen
Vagn 4 sylindrer), og det skjedde altså i 1927.

Året etter var ÖV-benevnelsen pensjonert, og Volvo kalte
deretter bilene sine for PV (Personvagnar).

I 1935 kom svenskene med modellen PV 36 ‒ inspirert av
amerikanske modeller på tidlig 1930-tallet.

Den godeste Larson var så fornøyd med sluttresultatet at han faktisk kjørte rundt i en PV 36 i flere år, og det skjønner vi godt.

For sjekk dette smykket av en bil:

På 1930-tallet skylte en sen «Art Deco»-bølge over USA, hvor
designspråket kalt «Streamline Moderne» dominerte totalt. Produktene, alt fra
brødristere, strykejern til tog og biler skulle ha linjer som ble betegnet som en
«Art Deco som beveger seg» ‒ altså aerodynamiske detaljer.

En som opplevde denne bølgen var ingeniør og designer Ivar
Örnberg, som returnerte til Sverige i 1933 etter å ha jobbet for amerikansk
bilindustri i noen år.

Hjemme i Sverige gikk Örnberg løs på en ny Volvo-modell, utvilsomt
veldig inspirert av biler fra for eksempel amerikanske Hupmobile.

PV 36 fikk raskt kallenavnet «Carioca», mest sannsynlig
etter en populær latinamerikansk dans på den tiden.

Volvo satte i sammen 500 biler fra 1935 til 1938, og i dag
er den en ettertraktet og sjelden modell.

Den som nå skal utstilles i tyske Essen var en av de første PV
36 som forlot samlebåndet, og byr på en lav kilometerstand og rik historie.

Larsen fikk nøklene til bilen med chassis-nummer 85 i 1935, og beholdt den i tre år. Siden har den stått tilnærmet ubrukt.

Dette er altså en svært så spesiell bil med litt av et
historisk sus, som viser hvordan Volvo ble inspirert av amerikanske trender på
en så stor måte at selv grunnleggeren måtte ha en slik.

Bilen blir utstilt på den store veteranbilmessen Techno
Classica i Essen som åpner 10. april, og Volvo tar med seg flere modeller med
historisk sus til Tyskland.

Mer bestemt disse:

• 1929 PV4 – Volvos første sedan

• 1966 Amazon – et design-ikon

• 1969 164 – 6-sylindret prestigebil

• 1981 240 Turbo – første passasjebil med Turbo fra Volvo

• 1995 850 T-5R – en ytelsesbil fra 90-tallet

Les mer om:

Nyheter