Annonse
Hjem Nyheter Sjekk dette rattet!

Sjekk dette rattet!


Hyundai styrer seg nå inn mot framtiden, og det går utover det tradisjonelle rattet.

Det er faktisk flere år siden Hyundai «gikk til krig» mot det som vi nå kjenner som det moderne rattet fylt opp med alskens knapper. Hyundai mener at slike ratt bare forvirrer, og at det allerede er gammeldags.

Den første konsekvensen av nytekningen så vi i 2016. Hyundai hadde da ryddet bort de fysiske knappene, og dette åpnet for større fleksibilitet rundt trykkflater på rattet.

I 2017 gikk utviklingen inn i neste fase, hvor systemet ble gjort enda mer intuitivt ved at brukeren selv kan endre innholdet. Nå var også trykkflatene erstattet av berøringsskjermer.

Året etter gikk de inn i trinn 3, og skjermene fikk da en såkalt haptisk tilbakemelding – altså at den kan gi en fysiske tilbakemeldinger i form av vibrasjoner.

Saken fortsetter under Annonsen

Da mente også Hyundai at utviklingen var kommet så langt at de kunne teste det fysisk i en bil.

Valget falt på en kanskje overraskende modell.

‒ Vi valgte i30 for å demonstrere at innovasjoner ikke er forbeholdt store og dyre biler. Hyundais målsetning er å bevise at store innovasjoner skal være tilgjengelig for det brede publikummet, sier Regina Kaiser i Hyundai Motor.

Slik ser det ut:

Som vi kan se er rattet utstyrt med to store touchskjermer, og i disse smarttelefon-tider er det sikkert et smart grep. Dette bør forbrukerne kunne forholde seg ganske så enkelt til.  

Men det nye rattet er ikke den eneste nye tingen produsenten fokuserer på i kupéen.

De utvikler nemlig en helt ny virtuell cockpit med et instrumentpanel som har flere skjermlag og et touch-grensesnitt.

Dette betyr enkelt forklart at skjermens innhold bygges opp av flere lag, noe to skjermer som er montert bak hverandre med et mellomrom på 6 mm muliggjør. Dette gir skjermen en slags 3D-effekt, hvor noe informasjon viser på den fremre skjermen og noe på den bakre.

Alt dette er sydd sømløst sammen, og gir en svært elegant flyt når man scroller.

Det viser denne videoen:  

Alt dette kombineres med et nytt infotainmentsystem som skal ta brukeropplevelsen opp et nivå, og Hyundai er også opptatt at brukervennligheten er ivertatt.

‒ Vi forsker på hvordan vi kan gjøre dette enda mer intuitivt, hvor god lærbarheten er og ikke minst potensialet for at føreren kan bli distrahert av den virtuelle cockpiten, sier Kaiser i Hyundai.

Produsenten sier at resultatene så langt er positive, og at de vil fortsette å utvikle løsningene.

Her er flere bilder:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker