Sjekk dette rattet!

Hyundai styrer seg nåinn mot framtiden, og det går utover det tradisjonelle rattet.


Det er faktisk flere år siden Hyundai «gikk til krig» mot det
som vi nå kjenner som det moderne rattet fylt opp med alskens knapper. Hyundai
mener at slike ratt bare forvirrer, og at det allerede er gammeldags.

Den første konsekvensen av nytekningen så vi i 2016. Hyundai
hadde da ryddet bort de fysiske knappene, og dette åpnet for større
fleksibilitet rundt trykkflater på rattet.

I 2017 gikk utviklingen inn i neste fase, hvor systemet ble
gjort enda mer intuitivt ved at brukeren selv kan endre innholdet. Nå var også trykkflatene
erstattet av berøringsskjermer.

Året etter gikk de inn i trinn 3, og skjermene fikk da en
såkalt haptisk tilbakemelding – altså at den kan gi en fysiske tilbakemeldinger
i form av vibrasjoner.

Da mente også Hyundai at utviklingen var kommet så langt at
de kunne teste det fysisk i en bil.

Valget falt på en kanskje overraskende modell.

‒ Vi valgte i30 for å demonstrere at innovasjoner ikke er
forbeholdt store og dyre biler. Hyundais målsetning er å bevise at store
innovasjoner skal være tilgjengelig for det brede publikummet, sier Regina
Kaiser i Hyundai Motor.

Slik ser det ut:

Som vi kan se er rattet utstyrt med to store touchskjermer, og
i disse smarttelefon-tider er det sikkert et smart grep. Dette bør forbrukerne
kunne forholde seg ganske så enkelt til.  

Men det nye rattet er ikke den eneste nye tingen produsenten
fokuserer på i kupéen.

De utvikler nemlig en helt ny virtuell cockpit med et
instrumentpanel som har flere skjermlag og et touch-grensesnitt.

Dette betyr enkelt forklart at skjermens innhold bygges opp
av flere lag, noe to skjermer som er montert bak hverandre med et mellomrom på
6 mm muliggjør. Dette gir skjermen en slags 3D-effekt, hvor noe informasjon
viser på den fremre skjermen og noe på den bakre.

Alt dette er sydd sømløst sammen, og gir en svært elegant flyt
når man scroller.

Det viser denne videoen:  

Alt dette kombineres med et nytt infotainmentsystem som skal
ta brukeropplevelsen opp et nivå, og Hyundai er også opptatt at brukervennligheten
er ivertatt.

‒ Vi forsker på hvordan vi kan gjøre dette enda mer
intuitivt, hvor god lærbarheten er og ikke minst potensialet for at føreren kan
bli distrahert av den virtuelle cockpiten, sier Kaiser i Hyundai.

Produsenten sier at resultatene så langt er positive, og at
de vil fortsette å utvikle løsningene.

Her er flere bilder:

Les mer om:

Nyheter