De som trodde at Dacia kun fokuserte på litt anonyme og hverdagslige biler, tar åpenbart feil. For også det rumenske merket kan lage spretne konsepter om de vil. Det viser Manifesto, en bil ganske så annerledes enn for eksempel elbilen Spring.
Dacia forklarer at manifestet utforsker hvordan de kan knytte bilen til naturen på en miljøvennlig og robust måte, og ikke minst en luftig måte.
-->
Det dristige konseptet skal rett og slett viske ut de fysiske grensene mellom passasjerene og miljøet, og resultatet er det nok mange norske eventyrere som kunne tenke seg.
‒ Hos Dacia liker vi å holde på med det ekte. Mens vi utviklet og utforsket nye ideer, følte vi at vi måtte presse dem forbi 3D-simuleringer og se hvordan de ser ut i det virkelige liv, forklarer Dacias designdirektør, David Durand.
‒ I tillegg til å være et designerobjekt, innkapsler Manifesto Concept vår visjon og kombinerer et bredt spekter av innovasjon – noen involverer ekstrem implementering, men de er fortsatt rimelige for kundene. Vi kommer til å bruke noen av dem på fremtidige Dacia-modeller.
At det Renault-eide rumenske merket har tenkt miljømessig avtrykk kommer også til syne når det kommer til drivverket, for dette er altså et helelektrisk konsept. Her er faktisk mulig å plukke ut batteriet og bruke det som en ekstern strømkilde, så med denne kan du ta med deg både TV og kaffetrakter på teltturen.
Konseptet som kan minne litt om en stor legobil har verken vinduer eller dører, men det er heller ikke så farlig om det begynner å regne. Bilen er nemlig vanntett, og det er bare å tørke av vannet og kjøre videre.
Konseptet viderefører også Dacias satsting på å integrere brukerens mobil til bilen infotainment og datamaskin, som allerede er på plass i flere modeller. Så ja, det er kanskje greit med en vanntett mobil også.
En annen ting Dacia jobber med er noe kalt for YouClip, og dette betyr at de utvikler ekstrautstyr til bilene som enkelt kan klippes fast i bilen. Så se opp Skoda, dere har en ny utfordrer når det kommer til smarte løsninger.
Og for å toppe det hele har Dacia utstyrt konseptet med et sentrert frontlys. Jepp, her har de droppet den tradisjonelle løsninger med to frontlykter. For som de sier; «hvorfor trenger man to, når man kan lage en som er mer en sterk nok».
Apropos smarte løsninger. Frontlykten kan faktisk plukkes av bilen og brukes som lommelykt! Ikke nok med det, for setetrekkene kan enkelt fjernes fra setene og deretter brukes som soveposer. Genialt!
Nevnte vi at bilen har firehjulsdrift?
Manifestet som helt klart bokser i lettvekstklassen har et karosseri som er av plast, og store deler av dette kommer fra et resirkulert materiale kalt Starkle. På innsiden har de også benyttet kork i dashbordet, så Dacia har tenkt miljø også når det kommer til selve bilen.
Så har vi hjulene, som ser ut som, vel, ingenting annet.
Konseptet er utstyrt med luftløse dekk som både haker ut boksene for miljø og kostander, og Dacia sier at ettersom man ikke kan punktere med disse vil de vare like lenge som selve bilen.
‒ Vi ønsker å bygge en rekke produkter som styrker vårt merkevareløfte, med fokus på det essensielle og tilpasse kjøretøyene våre for utendørsaktiviteter, sier Lionel Jaillet hos Dacia.
‒ Utover modellene våre jobber vi også med innovative funksjoner som matcher kundenes behov og livsstil enda tettere. Manifesto Concept er en «lab» for å prøve ut og klekke ut nye ideer. Denne bilen vil utvikle seg videre mens vi fortsetter å utforske! Så ikke gå glipp av de neste modellene ‒ de vil bli stadig smartere, stadig mer skreddersydd for utendørsaktiviteter og stadig mer Dacia!
Vi er imponert og ser fram til hva lille Dacia klarer å trylle fram ved neste korsvei, og da er det på tide å sjekke ut bildene av Dacia Manifesto Concept. Her er de:
Les også: