Det handler stort sett om elbiler nå om dagen, og det er synd. For det popper stadig opp nye spesialversjoner av lekre biler med eksosrør, og det er Jaguar F-Pace et veldig godt eksempel på.
Denne bilen har faktisk bevis på at den er svært så lekker, for Jaguar F-Pace dro «årets design»-prisen så sent som i 2017. Bilen er for øvrig designet av Ian Callum, briten som også står bak linjene til Jaguar F-Type og I-Pace ‒ to andre vinnere av den høythengende designprisen.
-->
F-Pace var Jaguars første forsøk på å lage en SUV-modell, og var så vellykket at den også plukket med seg prisen som «årets bil» det samme året som den dro designprisen.
Så en spesialversjon av denne ganske ekstraordinære bilen vekker iallfall vår nysgjerrighet, for det byr altså britene på nå.
Utgaven heter SVR Edition 1988, og de tre første bokstavene hinter også til at spesialavdelingen Special Vehicle Operations (SVO) har hatt en finger med i spillet. Tilbake i 2019 kom de med en «ordinær» F-Pace SVR-utgave.
I tillegg har også SV Bespoke spilt en rolle, og dette er avdelingen som skreddersyr biler for kundene.
Så ja, dette må bare bli bra.
La oss ta drivverket med en gang, for når SVO er involvert er resultatet mest sannsynlig noe ganske så vilt.
Den 5-liters store V8-motoren til F-Pace SVR Edition 1988 huser da også 550 hestekrefter, noe som gjør at den ganske store SUV-modellen fyker opp til 100 km/t på kun 4,0 sekunder. Toppfarten bør også holde for de fleste ‒ 286 km/t.
Det er selvsagt gjort flere forbedringer som sørger for enda bedre kjøreegenskaper og satt på 22-tommers felger i champagne-gull, og spesialutgaven kan også skilte med et glidende panoramatak, head-up-skjerm og de nyeste tilkoblingsteknologiene.
Utvendig finner vi flere Edition 1988-påskrifter, og i tillegg til flere svarte komponenter har finner vi også en Gloss Black-finish på sidespeilhettene, bremsekaliperne, hjulsenterdekslene og bokstaven R på SVR-merket.
1988-utgaven har i tillegg karbondetaljer, eksklusivt skinntrekk og Sunset Gold Satin-detaljer på tvers av dashbordet, ratteiker og girhendler.
Den spektakulære F-Pace-utgaven skal altså hylle noe som skjedde i 1988, og mer eksakt da en Jaguar XJR-9 LM krysset målstreken først under 24-timersløpet på Le Mans.
‒ Siden introduksjonen i 2019 har Jaguar F-Pace SVR etablert seg som en svært karakterfull og givende høyytelsesbil, sier Mark Turner, kommersiell direktør for SVO.
‒ Sammenkobling av disse egenskapene med SV Bespoke personalisering gir en eksklusiv mulighet som aldri har vært tilbydd F-Pace. Med strengt begrenset tilgjengelighet er vi sikre på at dette raskt vil bli den mest ettertraktede F-Pace SVR til nå.
Det som gjør at 1988-utgaven virkelig skiller seg ut, er den utvendige fargen.
‒ Designet til F-Pace SVR Edition 1988 er inspirert av legendariske Jaguar-racerbiler, sier Richard Woolley, kreativ direktør for SVO.
‒ Midnight Amethyst Gloss-lakken virker svart inntil ametyst-undertonene avsløres i sterkt solskinn, og understreker SVR’s dynamiske eksteriør. For å oppnå denne dramatiske Ultra Metallic Gloss-finishen, vurderte vi mer enn 40 varianter for å skape ønsket fargedybde.
Uheldigvis betyr ikke 1988 at Jaguar skal lage 1.988 eksemplarer av bilen, men de nøyer seg med antall runder vinnerbilen det året gjennomførte.
Så dermed setter Jaguar sluttstrek etter 394 eksemplarer, og over i England starter prisen på rett over 100.000 pund ‒ rundt 1,2 millioner kroner.
I tillegg til SVR-versjoner lages Jaguar F-Pace både som R-Dynamic S, R-Dynamic SE, R-Dynamic HSE, R-Dynamic Black, 300 Sport og 400 Sport, og tross en voldsom elbil-fokus her hjemme er modellen fortsatt tilgjengelig i Norge.
Om det dukker opp noen F-Pace SVR Edition 1988 er ikke så godt å si, men at det er en ganske så eksepsjonell SUV kan vi uansett slå fast.
Les også: