Noen bilbyggere kaster seg over det meste av gamle biler, mens andre kun fokuserer på å bli eksperter på et merke ‒ endog en modell.
Britiske Theon Design tilhører helt klart den siste kategorien, for disse er eksperter på Porsche og mer bestemt den ikoniske 911-modellen. Og de gjør sine ting så bra at det kommer til kunder langt utenfor kjerneområdet hjemme i Storbritannia.
-->
En av disse hører hjemme i Italia, og kan nå sette seg inn i sin splitter nye, unike og gamle Porsche 911 fra 964-serien. Mer bestemt en Carrera 4 Coupé.
Vel, den er det i selve formen, men oppussingseksperter er som kjent så grundig at sluttresultatet er en helt unik og ganske så ny bil. Ja, denne her har til og med fått et eget navn ‒ ITA001. Som vel betyr noe i retning av den første bilen til Italia.
Theon Design er altså blant disse svært nøye ekspertene, og har strippet denne donorbilen helt ned til rammen og deretter bygd den opp igjen blant annet ved å bruke en masse karbon. Resultatet er en matchvekt på særs imponerende 1.152 kilo ‒ og det inkluderer til og med full tank.
Videre har de hentet deler fra biler som 997 GT3 og 993 RS ‒ sistnevnte har for eksempel donert en ganske så rask 6-trinns girkasse.
Ikke under panseret, for klassikeren har som kjent motoren bak, men i motorrommet, finner vi den mektige luftkjølte 4.0-liters motoren – selvsagt overhalt etter alle kunstens regler. Rekkeseks-kunstverket produsere 400 hk ved 7.500 r/min og 427 Nm dreiemoment ved 6.250 r/min, og drivverket byr også på drive-by-wire.
Innsiden har også fått seg et solid løft og er skreddersydd etter kundens ønsker, med blant annet Recaro-stoler foran og noen veldig innbydende seter bak inspirert av de til 928. Hvor behagelig det er å sitte der er vi dog litt mer usikre på, for det kan som kjent kan være ørlite trangt bak i en slik 911.
Bilen er også utstyrt med et lydanlegg med seks høyttalere, og styres via mobilen gjennom en Bluetooth-tilkobling.
Theon sier at selv om de også har modernisert innsiden, har de vært forsiktig med å tulle altfor mye med interiøret og spesielt dashbordet. Og som bildene helt nederst viser er den gode klassiske 911-følelsen fortsatt på plass, og det betyr at selv stereoen er plassert under setet.
Og ja, det går selvsagt i runde instrumenter og knapper foran.
Man skal selvsagt ikke modernisere gamle klassikere altfor mye, så de har beholdt 70-tallsfølelsen blant annet gjennom den svarte perlelakken med gråe spøkelsesstriper på utsiden. Og ja, selvsagt med klassiske PORSCHE i blokkbokstaver helt nederst på døra.
Sjekk dette:
‒ Hos Theon Design er vi alle besatt av Porsche. Vi forbedrer disse fantastiske maskinene på en gjennomtenkt måte, og sikrer at arbeidet vårt er i tråd med merkets etos, sier Theons medgründer, Adam Hawley.
‒ Vi bruker ordet «forbedre» bevisst, og strekker oss langt for å sikre at den unike luftkjølte Porsche-følelsen bevares ‒ bare destillert for å gjøre kjøreopplevelsen enda mer berusende. Vårt oppdrag er å heve den luftkjølte 911 til helt nye nivåer av ytelse og dynamiske evner – samtidig som vi sikrer at bilen beholder det uendelige forførende Porsche DNA.
Men en slik oppussing er selvsagt ikke gratis eller gjort på et jafs. Theon Desgin sier at hver bil blir bygd etter kundens spesifikasjoner, tar 18 måneder å gjennomføre og starter på 380.000 pund. Det er 4,8 millioner kroner.
Og ja, kunden må også levere en donorbil.
Har man nok cash er det vel verre ting å bruke 5 millioner på, for resultatet er ikke bare en helt ny med akk så gammel Porsche 911 ‒ det er også en helt unik en.
Slik som denne eksepsjonelle Porsche 911 ITA001:
Les også: