Sjekk denne nye(!) Mercedesen

Dette må vel være historiens eldste, nye Mercedes? Og gå for all del ikke glipp av bildene av noen andre fantastisk lekre klassikere nede i saken!


Mercedes feirer for tiden 125 år med motorsport, og sparer
åpenbart ikke på konfekten.

For det de har klargjort til neste helgs Pebble Beach
Concours d’Elegance er noe ganske så ekstremt.

-->
De har faktisk bygd en splitter ny 1932-modell, mer bestemt modellen
som har ført til at formel 1-bilene ser ut som de gjør i dag.

Tyskerne forandret motorsporten da de introduserte de
berømte sølvpilbilene på midten av 1930-tallet, men før de kom var det en annen
racerbil fra Mercedes som skapte furore i miljøet.

I 1932 lagde aerodynamikk-pioneren Reinhard von Koenig-Fachsenfeld en mer strømlinjet kropp til den kraftfulle Mercedes-Benz SSK som herjet på slutten av 1920-tallet, og i mai det året meldte Manfred von Brauchitsch seg på et billøp i Berlin med en SSKL.

Han vant likegodt løpet foran en Alfa Romeo, og dermed var suksessen et faktum for bilen som var en direkte forløper til sølvpilbilene.

For tilfeldigvis var også denne sølv, ettersom teamet rett
og slett ikke fikk tid til å lakkere bilen før løpet.

Problemet er at den ikke finnes, men nå har Mercedes-Benz Classic gått til det skrittet at de har rekonstruert denne «missing link»-bilen.

De har analysert radiosendingen fra løpet og funnet noen
dokumenter, og satt sammen bilen med tysk nøyaktighet. Så denne er ganske så
sikkert veldig lik den faktiske bilen, selv om den faktiske bilen og tegningene
ikke eksisterer.

Bilens design var en sensasjon, og linjene til von
Koenig-Fachsenfeld sørget faktisk for at den reduserte drageffekten med hele 25
prosent.

Den var også en lettvekter av rang, og veide inn hele 125
kilo mindre enn Mercedes-Benz SSK som den var basert på.

Motoren hadde 300 hestekrefter, og toppfarten var på solide
235 km/t.

Og da seieren i Berlin var et faktum begynte alle de andre også å se hva som var gjort med bilen, og dermed startet æraen som også dagens motorsportsbiler befinner seg i ‒ aerodynamiske linjer og fokus på vekt.

Det var altså tilfeldig at den historiske bilen var sølvfarget,
akkurat slik det var med de originale sølvpilbilene i 1934.

Det sies at racerbilene den gang var lakkert i bestemte
farger ut fra hvor de hørte hjemme. Britene stilte opp med biler i «British
Racing Green», franskmennene med biler i «Bleu de France», og Mercedes i hvite
biler ‒ akkurat som draktene til de tyske landslagene er i dag.

Men alt dette forandret seg 3. juni 1934.

Da stilte Mercedes opp i sitt første løp med de legendariske
W 25-bilene under Eifelrennen på Nürburgring. Bilen var nydesignet for å passe
til nye Grand Prix-regler, som blant annet begrenset den totale vekten uten
olje, kjølevæske, drivstoff og dekk til 750 kilo.

Men det var ikke noen regler som satte grenser for designet,
så tyskerne slo til med en klassisk bakhjulsdrevet utgave med en 8-sylindret
3.4-liters motor med 354 hk.

Det var en mektig bil, og den var hvit.

Men ifølge legenden ble den veid dagen før løpet, og veide
rett over 750 kilo ‒ krise!

Løsningen var rett og slett å skrape av den hvite lakken, og dermed kom karosseriet til syne og «Silver Arrow» ble født.

Mercedes feirer altså 125 år med motorsport, og under Pebble
Beach Concours d’Elegance neste helg kommer de med flere biler enn kun den «nye»
Mercedes-Benz SSKL.

I 1888 utviklet Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach
drivlinjen til en «Daimler Motor-Quadricycle», også som kjent Stahlradwagen ‒
stålhjulvognen, og denne introduserte V-Twin-motoren.

Så da det første løpet som ble arrangert mellom Paris og
Rouen i 1894, hadde faktisk ni av de 16 bilene som fullførte det historiske
løpet en V-motor med 2-sylindre på 3,75 hestekrefter oppfunnet av Daimler og
Maybach.

Motoren vises altså fram, og her kan du også se den:

De tar også med seg en Mercedes-Simplex 40 hp fra 1903, bilen
som erstattet den legendariske Mercedes 35 hp. Navnet «Simplex» satt de på for
å vise hvor enkelt denne kunne opereres i forhold til andre biler på den tiden.

Se hvor vakker denne er!

En annen berømt modell som finner veien til California er
Mercedes-Benz 320, nærmere bestemt 320 n combination coupé.

Tyskerne introduserte 320 (W 142) i 1937, og var en sterk 6-sylindret modell i luksusklassen. 320 n combination coupé var en mer sportslig versjon ‒ som en kabriolet. Den gang betydde nemlig «combination coupé» en kabriolet som man kunne løfte taket av.

Og hvilket mesterverk denne var, rett og slett et aldri så stort kunstverk på fire hjul. Wow!

Les også:

Les mer om:

Nyheter Ikoner