Modifiseringsselskapet Mansory har oppdaget noe spesielt. De ser nemlig at to SUV-modeller som befinner seg svært høyt i rangstigen, Lamborghini Urus og Mercedes G-klasse, er veldig ettertraktede når de har blitt modifiserte.
Og man skal som kjent gi folket det de vil ha, så Mansory slår like godt til med to nye versjoner av G-klasse på bare noen få uker. Så ja, det bør folket like.
-->
Først kom utgaven kalt Mansory Venatus Coupé EVO C, og nå har de jaggu på gang en ny 2-dørs Coupé i samme stil kalt Mansory Gronos Coupé EVO C. Også denne følger en såkalt «One of One»-filosofi, noe som betyr at ingen av de få bilene som skal lages blir like.
‒ Som med vår første kreasjon, Mansory Venatus Coupé EVO C, er vi også veldig stolte av kvaliteten og det perfekte håndverket rundt alle modifikasjoner til Mansory Gronos Coupé EVO C. Vi tilbyr nå et bredt utvalg av derivater for Mercedes G-klasse, og Coupé vil absolutt ikke være den siste G-klasse som forlate fabrikken vår, sier Kourosh Mansory, administrerende direktør og grunnlegger av Mansory Design und Holding.
‒ Som med Venatus Coupé EVO C, demonstrerer vi nok en gang sitt meget imponerende høye ekspertisenivå innen karosserikonstruksjon med Mansory Gronos Coupé EVO C ved å transformere et standard 4-dørs kjøretøy til en 2-dørs coupé, legger han til.
De fleste tunerne nøyer seg som kjent med å gjøre små aerodynamiske endringer på bilene de tar for seg, og gir disse kanskje en ny spoiler og slike ting. Mansory går altså langt mer dramatisk til verks med denne G-klasse.
For å gjøre den til en 2-dørs har de først fjernet alle fire dørene, og deretter flyttet B-stolpen bakover for å gi plass til fordørene. På samme tid flyttes også dørstopperne fra A til B-stolpen.
Grunnen er ganske enkel. Mansory har gitt bilen kidnapperdører, og for å få det til må de også speilvende de originale løsningene for de to dørene.
Det betyr at også hele døråpningsløsningen, inkludert dørhåndtakene, er flyttet fra foran til bak, og denne spesielle løsningen vil ifølge Mansory opprettholde det harmoniske helhetsinntrykket av den ganske så spesielle bilen.
For at de nye delene og løsningene skal se naturlig ut inkluderer omlakkeringen også å skjule nye deler som har kommet til, og alt må både være visuelt og teknisk perfekt. Og som du kan se av de mange bildene helt nederst fungerer dette ganske så bra.
Som alle seriøse ombyggere kjører også Mansory på med nye felger til dette prosjektet, og de nye 24-tommers er skodd med dekk som har dimensjonene 295/30.
Og med den veldig spesielle lakken er resultatet en ganske så spesiell G-klasse, for en slik utgave av terrengkongen har du neppe sett før:
På innsiden byr Mansory som vanlig på et fargespekter av valg, og i tillegg er det mulig å velge mellom en rekke materialer og karbondesign.
Grunnet ombyggingen til en 2-dørs har forsetene fått en ny foldemekanisme som naturlig nok ikke originalen har, og dette skal gjøre at det ikke bør være noe problem å komme seg inn til baksetene. Ifølge Mansory skal det faktisk være like enkelt som med en 4-dørs.
Bakerst på innsiden ser det nesten ut som at de har montert inn en eksklusiv minisofa i bagasjerommet, for så eksklusivt er faktisk innsiden. De to baksetene befinner seg øverst i luksusklassen med en individuelt konfigurerbar midtkonsoll, så der bør det helt klart være ganske så behagelig.
Det er selvsagt en rekke Mansory-logoer på innsiden, og oppdateringene inkluderer også ting som aluminiumspedaler, et sportsratt i skinn, nye gulvmatter og masse mer. Og kravstore kunder kan mer enn gjerne spille inn egne ønsker, så fikser de det og.
Når det gjelder krefter så har selvsagt Mansory brukt den sterkeste G-klasse som utgangsmodell, og bilen kan by på 900 hk og et kraftig dreiemoment på imponerende 1.200 Nm. Så denne bør håndtere det meste som kommer i veien.
Kreftene åpner også for 250 km/t og 0 til 100 km/t på kun 3,3 sekunder.
Men ikke forvent å se en slik på veiene, eller i terrenget, nær deg. Mansory skal kun bygge åtte slike biler, og vi har ingen anelse hva dette faktisk koster. Og det er sikkert like greit.
Her har du bilder av en av historiens aller mest spesielle G-klasse, nemlig en 2-dørs Mansory Gronos Coupé EVO C. De bør du ikke gå glipp av, for her er det så mange detaljer at du nesten ikke tror det.
Les også: