Toyota har hatt sin andel av biler som skiller seg ut fra den store mengden, og hybriden Prius som kom i 1997 er et godt eksempel.
En annen som fortjener en plass på en slik liste er Yaris som kom to år senere, og ikke kun for sitt ytre design. For det var på innsiden denne var virkelig spesiell, og da tenker vi selvsagt først og fremst på dashbordet med sitt midtplasserte instrumentpanel.
-->
Yarisen gikk inn i by-segmentet, men er ikke lenger den aller minste modellen Toyota tilbyr europeiske kunder.
Den virkelige lillesøsteren i Toyota-familien heter Aygo, en såkalt supermini som ble introdusert i 2005. For mens dagens Yaris akkurat kryper under 4 meter i lengde, befinner Aygo seg på rundt 3,5 meter.
At det er marked for slike biler viser salgstallene, for Toyota skuflet faktisk ut 88.000 Aygo bare i Europa under et koronapreget 2020. Det var for eksempel mer enn den tidligere storselgeren Corolla, så det er ikke noe rart at Toyota Europa satser ganske hardt på minstemann.
For de har nå vist fram et nytt konsept av Aygo som virkelig skiller seg ut, den ekstraordinære Aygo X prologue.
Det er Toyotas designavdeling som holder hus i Nice på den franske rivieraen som står bak X prologue, og de har slått seg skikkelig løs.
‒ Med Ayfo X prologue demonstrerer vi at en liten bil fortsatt kan ha en stor og sterk personlighet, slår Ken Billes, assisterende sjefdesigner hos avdelingen fast.
‒ Morsom og leken har alltid vært hjertet av Aygo, og nå har vi gitt DNA’et en liten dæsj med sterkt krydder også, sier Lance Scott, designdirektør for ED som avdelingen heter.
De vil altså at denne utgaven skal krydre hverdagen, faktisk så mye at de har hentet fram fire farger fra krydderhylla ‒ chili, ingefær, wasabi og sort pepper. Dette har de mikset i to fargetoner, og det oppsiktsvekkende konseptet har dermed fått en skikkelig sterk og oppsiktsvekkende fargekombinasjon.
Sjekk dette:
X prologue har også fått noen digre hjul som skal sørge for enda bedre sikt for de på innsiden, noe som også gir den et betydelig mer crossover-preg.
At designerne har hatt det moro med Aygo X prologue viser to ganske så spesielle løsninger, spesielt med tanke på at dette er en bil i det lille A-segmentet.
I de to sidespeilhusene har de montert inn actionkamera, ifølge Toyota perfekt for å fange og dele øyeblikk når man er ute på eventyr.
At dette også er en friluftsbil viser også et lite sykkelmerke helt bakerst. Der har nemlig designerne funnet plass til et lite sykkel-feste, slik at det er mulig å ta sykkelen med seg når man skal ut på de nevnte eventyrene.
Dette er altså et konsept, men ut fra det Toyota sier om Aygo X prologue virker det helt klart at denne skal inn i produksjon.
‒ Alle fortjener en kul bil. Når jeg ser på Aygo X prologue, kan jeg stolt si at vår ED-avdeling har laget akkurat dette. Jeg er spent på å se den revolusjonere segmentet, sier Ian Cartabiano, president hos ED.
Og med en X-faktor som få andre er det nok mange som håper denne kommer snart, men enn så lenge får vi nøye oss med bilder av den lille tøffingen som krydrer hverdagen.
Les også: